Publicitat

El mosquiter comú, un ocell insectívor habitual a l’hivern a Barcelona

La dita: Pel gener, els ocells al joquiner

spot_img

Publicat el 2.2.2024 6:00

Coneixem els Ocells

Enric Capdevila

Publicitat

El mosquiter és un ocell insectívor de la família dels sílvids, emparentat amb els tallarols i els bruels. És una espècie que acostuma a aparèixer sempre que es fa observació d’ocells, el problema és que hi ha diverses espècies de mosquiters i costa molt distingir-les. A l’hivern, el més habitual a la costa i a Barcelona és el mosquiter comú (Phylloscopus collybita), ja que n’arriben nombrosos exemplars del nord d’Europa per hivernar; a l’estiu, fa una migració altitudinal per anar a criar a la muntanya, aleshores el més abundant és el mosquiter pàl·lid (Phylloscopus bonelli). Hi ha més espècies de mosquiters, però són menys comunes: de passa (P. trochilus), xiulaire (P. sibilatrix) i ibèric (P. ibericus).

Publicitat

El mosquiter comú és un ocell petit i arrodonit que fa de 10 a 12 cm de llarg. Té una coloració marró clar a la part de dalt, grogosa en els flancs i blanquinosa per sota; destaca una línia superciliar blanquinosa, una línia ocular que travessa l’ull, amb un anell ocular blanc que contrasta amb la galta fosca. Té les potes fosques

El mosquiter comú té el bec fi i la gola i les parts inferiors grogoses, mentre que el pàl·lid les té blanquinoses i té el carpó verd brillant. Una manera de distingir els mosquiters és també amb la proporció entre les ales primàries i terciàries, però això requereix més experiència. En el comú, les primàries són la meitat de les terciàries, i en el pàl·lid, està més igualat, i les terciàries tenen una vora blanca grogosa.

El mosquiter comú és identificable pel seu cant, un repetit ‘xifxaf’, per això en anglès s’anomena common chiffchaff. Ara bé, quan a la tardor arriben els migrants, alguns anys es detecten exemplars amb reclams molt diferents; l’explicació més versemblant és que són exemplars joves, nascuts en una temporada de reproducció tardana, que encara no tenen el cant madur i les vocalitzacions estan poc desenvolupades.

El niu és una estructura coberta amb entrada lateral, prop de terra, fet amb fulles, molsa, herba o branquetes. El mosquiter no caça al vol, sinó que es mou activament per les branques d’arbres i arbustos i cerca amb avidesa petits insectes. No deixa cap branqueta sense explorar abans de passar a un altre arbre proper.

La dita: Pel gener, els ocells al joquiner.

Notícies relacionades

El xatrac becllarg, una espècie vulnerable per culpa de la sobrepesca

L'ocell forma part de la fauna protegida de Catalunya, ja que els aiguamolls on niuen estan en regressió

La guatlla, una au preuada per la carn i els ous

Els seus ous, petits, de dotze grams i amb taques marrons per fer-los més críptics, són gustosos i rics en proteïna

El tudó, un colom molt estès a Europa que va arribar a Barcelona el 1996

La dita: Menjar hi hagi al colomar, que de coloms no en faltaran
spot_img

La “Desfilada diversa” de la Fundació ESMEN reivindica i empodera la moda inclusiva

L'acte, celebrat el 25 d'abril, ha estat la cloenda de la Setmana Cultural organitzada per la Universitat Blanquerna-URL

S’aprova l’enderrocament de l’edifici auxiliar de la Casa Tosquella

A banda, la rehabilitació del recinte com a casal de gent gran començarà l'estiu de 2026

S’ajorna el judici dels 9 encausats del Sindicat d’Habitatge de Cassoles

Es trasllada al 26 de juny perquè només s'han pogut citar a 4 dels activistes que intentaven evitar el desnonament d'una família

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí