Publicitat

Sánchez incombustible

"Al·ludint al seu manual de resistència, Pedro Sánchez ha persistit i ha estat reelegit president d'Espanya", l'opinió de Max Sierra

spot_img

Publicat el 30.11.2023 5:30

Opinió

Max Sierra

Publicitat

Pedro Sánchez ha estat reelegit president del govern espanyol després d’aconseguir la majoria absoluta de la cambra del Congrés dels Diputats amb 179 vots a favor i 171 en contra, el passat 16 de novembre. Per a la consecució d’aquesta controvertida investidura, Sánchez, ha arribat a acords amb Bildu, PNB, ERC, JxCAT, el BNG i Coalició Canària, partint de l’acord que ja tenia prèviament amb Sumar. Per poder seguir al capdavant de l’executiu espanyol, el secretari general del PSOE ha finalitzat amb èxit una negociació molt complicada, llarga i intensa, però finalment Pedro Sánchez, al·ludint al seu manual de resistència, ha persistit i ha guanyat malgrat no ser primera força en les passades eleccions generals del 23 de juliol. 

Publicitat

El president d’Espanya des del 2018 ha estat capaç d’aturar el bloc de la dreta de Partit Popular i Vox, articulant una majoria alternativa. Els acords als quals ha arribat el president del govern espanyol per poder ser investit per segona vegada i poder encapçalar un nou mandat han estat unes transferències importants en termes econòmics, com la seguretat social al País Basc, tancant amb el PNB aquest acord, que va ser l’últim a signar-se. El PSOE ha pactat amb Esquerra Republicana de Catalunya una part de l’amnistia i també el traspàs de competències com Rodalies, i el més complicat ha estat l’acord amb Junts per Catalunya i Puigdemont, per a una amnistia total per al procés des del 2012 fins al 2023. 

La decisió de Pedro Sánchez de convocar eleccions generals l’endemà de la derrota majoritària a les eleccions municipals i autonòmiques a tot Espanya va ser un gran encert, ja que Sánchez seguirà a la Moncloa. Després dels comicis, els pactes entre el PP i la ultradreta van ser claus per reactivar un votant d’esquerres que s’havia quedat a casa als comicis anteriors. S’ha de reconèixer la capacitat mobilitzadora i l’instint polític de Pedro Sánchez. El més resistent de tots els presidents, i el que millor executa les seves estratègies, reconegut sobretot pels seus detractors, el cert és que Pedro Sánchez Pérez-Castejón és de nou president del Govern, i aquesta vegada, amb més vots que l’anterior investidura, que va ser per majoria simple. El polític madrileny ha guanyat el pols al partit Popular d’Alberto Núñez Feijóo i cal veure si el polític gallec seguirà al capdavant del partit popular almenys a mitjà termini. 

El Partit Popular ha estat derrotat i haurà de reflexionar pel que fa a la seva estratègia respecte al nou govern format per Sánchez. Pot optar, per una col·laboració cordial amb control permanent al govern o bé, per l’opció més probable, la de fer una oposició dura amb mà de ferro. Amb tota seguretat, es pot afirmar que l’amnistia implicarà un cost polític per al Partit Socialista, que juga amb avantatge i és que encara falta molt temps per a les següents eleccions generals. 

De moment, el PP s’ha de preparar per a les següents eleccions europees encara que tampoc no es poden considerar un plebiscit, que ja ha perdut davant Sánchez. Podrien servir per a la reafirmació de lideratge de Feijóo, que no ho tindrà gens fàcil a partir d’ara i que ha de treballar bé el seu lideratge intern per no seguir el mateix camí que el seu antecessor, Pablo Casado, destronat com a líder de l’oposició fa dos anys pels seus mateixos companys de partit.

Max Sierra és estudiant de Ciències Polítiques a la UB

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Societats precaritzades

"Hi ha una falsa equació que sosté que un pobre, d’entrada, és una bona persona, mentre que a un ric sempre se l’ha de veure com un presumpte delinqüent. I de tant sentir-ho, molts ciutadans que per anar fent la viu-viu aspiren a ser subvencionats acaben afegint-se al carro de les persones acrítiques amb el poder"

Canvis climàtics

"La recepta per intentar apaivagar les conseqüències dels canvis climàtics no necessàriament ha de passar pel decreixement de la nostra societat ni per la desindustrialització", l'opinió de Miquel Saumell

Apagada elèctrica a Catalunya, apagada comunicativa a les institucions

"Els missatges van ser tardans, dispersos i, sovint, mancats d'indicacions concretes": l'opinió de Marta Royo

En quin percentatge ens afecta el Fengshui?

"El Fengshui ens afecta? Sí, i tant. Determina la nostra vida? No al 100 %, però sí en una tercera part": l'opinió de Glòria Vilalta
spot_img

Ressenya: “Morir con plantas medicinales”

De la poeta, pintora i cineasta iraniana Atieh Attarzadeh, és la seva primera novel·la que es va convertir en un fenomen de popularitat al seu país, on va arribar a vendre quaranta edicions i ser una de les obres més destacades de la literatura persa contemporània

Flors, colors, fragàncies i pol·linitzadors

L’esclat de la floració a la primavera constitueix un espectacle extraordinari, un festival de formes, colors i fragàncies que magnetitza els nostres sentits. Flors i més flors, un repertori inabastable de “vida extremadament efímera” que desferma grans complicitats amb l’entorn.

Les vacances, una oportunitat de reequilibri per les persones amb Alzheimer o Parkinson

El temps lliure pot esdevenir en una oportunitat per mirar més als ulls, escoltar amb més paciència i redescobrir formes de convivència que van més enllà de la cura

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]