Publicitat

Política en temps de crisi

"En un moment social tan convuls l’estratègia de comunicació d’un polític, sovint menystinguda, és crucial", escriu Marta Royo

spot_img

Publicat el 12.5.2024 22:00

Opinió

Marta Royo

Publicitat

Estem en un moment social tan convuls que els polítics no només competeixen per les urnes, sinó també per obtenir de l’electorat una percepció positiva amb forts llaços de confiança que perduri a la ment de la població a mitjà o a llarg termini.

Publicitat

En aquest context, la imatge personal es converteix en un actiu crucial, representant la suma de reputació, valors i, també i sovint menystingudes, la seva estratègia de comunicació, juntament amb les seves habilitats comunicatives. En temps de crisi, aquesta reputació es posa a prova constantment.

Acabem de ser testimonis d’una situació de crisi del president de l’Estat espanyol Pedro Sánchez. Una crisi que l’ha conduït a considerar la dimissió, prenent-se, sense encomanar-se a cap sant, cinc dies de reflexió per acabar continuant. La seva decisió de comunicar-se primer amb el públic través d’una carta personal (i no una nota institucional) a les xarxes socials va ser un pas inusual, que va atraure l’atenció sobre les noves fórmules en què els polítics poden arribar a gestionar una crisi i, en conseqüència, la seva marca personal. Durant els cinc dies d’espera, aquests detalls no visuals de comunicació no verbal van mantenir a bona part de la població espanyola en suspens. Algú li devia dir, perquè la comunicació de la seva continuïtat dilluns passat, després de cinc dies de reflexió va estar en persona i en directe, amb un to seriós, compungit i autocompassiu.

Més enllà de l’exemple del president espanyol, la comunicació en temps de crisi és un element crític en la preservació de la imatge personal d’un polític. La forma en què s’adreça a l’opinió pública, la transparència amb què comparteix informació i la capacitat de mostrar empatia i responsabilitat poden influir significativament en la manera com el seu nom és percebut per la societat. Pel fet concret que ha propiciat la crisi però, sobretot i si se’n surt, pel seu futur.

És essencial que els polítics facin front a les crisis amb transparència i autenticitat. Les crisis són oportunitats per connectar amb el públic de manera genuïna, demostrar integritat. Això es pot aconseguir de diverses formes: a través de missatges directes, d’entrevistes o comunicats de premsa, però sempre que permetin mostrar cara, veu i rictus; llenguatge no verbal. Aportant una dimensió humana a la comunicació. Humanitzant més i més aquesta professió, cada cop més pervertida.

I és que en general, i no només en temps de crisi (o en campanya electoral), la gestió de la marca personal d’un polític esdevé crucial. En el seu dia a dia, cada acció o paraula pot ser escrutada a fons i amplificada a través dels mitjans de comunicació i les xarxes socials. Per tant, és imprescindible que els polítics mantinguin la coherència entre les seves paraules i accions, demostrant humilitat i capacitat d’assumir responsabilitats per les seves decisions i les dels seus col·laboradors.

Perquè com en qualsevol altre sector, en política, la marca personal d’un representant públic és la seva carta de presentació. La seva gestió efectiva pot ser determinant per a la supervivència política i la confiança de l’electorat.

En aquesta era global, on la informació es difon amb rapidesa, la capacitat de comunicar de manera transparent i autèntica s’ha tornat més important que mai.

Marta Royo Espinet és publicista i CEO de Mosaiking Comunicació. Article publicat inicialment a El Periódico

Sant Pancraç, protegeix-nos a partir del 12-M…

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Transformant realitats amb el màrqueting digital

El màrqueting digital com a plataforma de canvi pot permetre a les persones reinventar-se per trobar noves oportunitats laborals

Canvis climàtics

"La recepta per intentar apaivagar les conseqüències dels canvis climàtics no necessàriament ha de passar pel decreixement de la nostra societat ni per la desindustrialització", l'opinió de Miquel Saumell

Publicitat amb propòsit: i si les marques també fessin barri?

"La publicitat no ha de ser només una eina per vendre. Pot –i hauria de– ser una eina per construir": l'opinió de Marta Royo

Apagada elèctrica a Catalunya, apagada comunicativa a les institucions

"Els missatges van ser tardans, dispersos i, sovint, mancats d'indicacions concretes": l'opinió de Marta Royo
spot_img

Èxit a Sant Gervasi per la Festa Major: el barri torna a bategar

Del 5 al 15 de juny, el veïnat ha gaudit d'un ampli ventall d'activitats i d'un pregó protagonitzat per Aina Da Silvia, d'Eufòria

El veïnat de Vallvidrera consensua una proposta polifacètica per la Buenos Aires

Després d'un procés participatiu, el projecte que plantegen els veïns a l'Ajuntament implica combinar allotjament per joves i grans amb un espai esportiu i un centre que permeti l'estada diürna de la gent gran

El veïnat del Tibidabo fa un pas més per a la recuperació del Tramvia Blau: “Tenim gairebé 3.000 firmes”

L'Associació de Veïns de l'Avinguda Tibidabo critica la falta de transparència política i reclama que torni l'emblemàtic vincle i consolidar l'avinguda com un espai "funcional, cuidat i autèntic"

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]