Societat
Sergi Alemany Erra
Quines possibilitas hi ha que el carril bici de la Via Augusta no s’acabi revertint en el tram costejat amb pressupostos participatius entre els carrers de Ganduxer i Dolors Monserdà? A hores d’ara, en principi, el mateix percentatge que sí que suprimeixi perquè l’estudi de 15.000 euros encarregat per l’Ajuntament de Barcelona a una empresa externa per estudiar-ne l’impacte encara està en marxa, i els resultats no es tindran fins que acabi el mes de novembre. Després caldrà que el consistori els analitzi abans de presentar-los públicament, previsiblement entrant a l’any nou.
L’estudi, que s’haurà fet durant tres mesos, de setembre a novembre, analitza la mobilitat del trànsit rodat a la Via Augusta a partir dels Túnels de Vallvidrera i també dels carrers de l’entorn -incloent tots els models de transport-, i també la convivència del nou carril bici amb les parades d’autobús i els camions de recollida d’escombraries, a més de les emissions de C02 dels vehicles de motor, segons l’Ajuntament. Una de les queixes, precisament, és la convivència del carril bici amb les parades del bus, un fet que no és únic a la ciutat i es pot veure en altres punts com per exemple a l’avinguda Marquès de l’Argentera, davant l’Estació de França, sense haver generat un debat públic.
Gay deixa la porta oberta a la continuïtat del carril
“Hi ha moltes possibilitats que el carril bici es quedi com està”. És, textualment, la frase pronunciada per la regidora de Sarrià-Sant Gervasi, Maria Eugènia Gay, dimecres passat al Consell de Barri de Galvany, en paral·lel a assegurar que el cost d’una hipotètica obra per suprimir aquesta part del carril bici “no té res a veure” amb el que revertiria en benefici. “Tot i la crítica que hem rebut, seguirem les instruccions que donin els tècnics”, deia Gay davant del veïnat, assegurant un cop més que la decisió d’eliminar o no part del carril bici de la Via Augusta es farà amb “criteris subjectius” basats en l’informe tècnic final.
Al mateix Consell de Barri, Gay va expressar la voluntat que cap a “mitjans de gener” hi pugui haver les conclusions de l’estudi, i va justificar que l’Ajuntament encarregués aquest informe setmanes després d’acabar les obres del carril bici, dient que va ser durant la campanya electoral de les municipals quan el PSC va ser conscient de la “gran reacció negativa” d’alguns veïns i usuaris del cotxe. Els socialistes formaven part de l’anterior Govern municipal com a socis de Barcelona en Comú, però Gay, que aleshores no estava en política, atribueix l’obra a l’anterior regidora d’Urbanisme, Janet Sanz.
Veïns demanen la continuïtat del carril bici
En l’Audiència Pública celebrada dijous passat a la sala de Plens del Districte de Sarrià-Sant Gervasi, dos veïns van intervenir per reclamar la continuïtat del carril bici de la Via Augusta, tal com està ara. Les crítiques a la regidora i a l’Ajuntament van ser, d’una banda, per no aplicar prou contundència per revertir el canvi climàtic rebaixant els nivells de contaminació a la ciutat, i per l’altra perquè s’argumenti per quin motiu s’hauria de ponderar més un informe extern amb un pressupost de 15.000 euros a les paraules a Betevé del director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, assegurant que l’entrada en funcionament del carril bici no ha comportat una pressió especial sobre els vehicles que entren a la ciutat per aquesta via.
Gay els va respondre que no hi ha “res més important” en aquests moments que lluitar contra el canvi climàtic i que l’Ajuntament està a favor dels carrils bici i ho demostrarà “duplicant-los” d’aquí a quatre anys amb l’última proposta que l’Ajuntament té sobre la taula. Continua negant, això sí, que si la decisió final de l’Ajuntament és la de revertir un tram del carril bici, pugui ser considerat una supressió. “Hi haurà un carril perfecte, igual que el que hi ha ara (…) en cas que es prengui cap decisió”, deia la regidora. Queda clar que en aquests moments Gay ha de fer malabars davant el veïnat que representa a la plaça Sant Jaume, a l’espera de què es decideix fer des d’Urbanisme.
Contingut relacionat:
El carril bici de la Via Augusta: el desacord entre l’èxit participatiu i el nou Govern municipal