Publicitat

Una quarantena de pediatres circulen pel carril bici de la Via Augusta per reivindicar entorns escolars saludables

El moviment 'Ride for their lives' ha fet parada al Col·legi de Metges a la Bonanova i ha acabat la ruta a l'Hospital Sant Joan de Déu on han exposat un decàleg amb mesures

spot_img

Publicat el 29.9.2023 11:54

Societat

Dani Silva

Entorns escolars segurs i saludables. Aquest és el rerefons de la pedalada ciclista d’un grup de pediatres i activistes contra el canvi climàtic que aquest divendres ha recorregut mitja Barcelona i ha passat, en el segon tram, per Sarrià-Sant Gervasi, el districte més dens d’Europa en centres educatius amb 35.000 alumnes repartits en 120 escoles. Els pediatres han circulat a través del qüestionat, pel nou Ajuntament, carril bici de la Via Augusta des de la plaça Molina fins al passeig de la Bonanova, on han fet una aturada al Col·legi de Metges de Barcelona. Els professionals de la salut infantil i juvenil han volgut reivindicar així el seu nou decàleg per a construir entorns més segurs i saludables pacificant el trànsit en les zones properes als centres escolars

Publicitat

La bicicletada, que ha comptat amb el suport de la plataforma Bici Augusta, el Bicibús de Sarrià o el Bicicleta Club de Catalunya (BACC), s’ha iniciat a quarts de vuit del matí al barri de Sant Antoni i ha acabat pels volts del migdia a l’Hospital Sant Joan de Déu, on la Societat Catalana de Pediatria s’ha adreçat per presentar el nou decàleg de transport urbà sota tres grans demandes: el foment de la mobilitat activa per als desplaçaments pels centres, la reducció de la contaminació atmosfèrica i acústica i l’augment del contacte amb la natura.

Publicitat
Aturada al segon tram de la ruta a Pl. Molina © Dani Silva

Presència internacional del moviment ‘Ride for the lives’

La bicicletada que avui ha travessat Barcelona ha tingut la notòria participació de pediatres d’arreu del món que formen part del moviment ‘Ride for their lives’ (Pedaleja per les seves vides), una iniciativa nascuda d’un grup de pediatres de Londres l’octubre de 2021 per conscienciar sobre els efectes de la contaminació en els infants

https://twitter.com/COMBarcelona/status/1707675429849510387

Una de les activitats d’aquest projecte internacional el 2023 consisteix a recórrer més de 200 quilòmetres per Catalunya, des de la Tor de Querol, a la Catalunya del Nord, fins a Barcelona. Aquesta és la cinquena i darrera estació de la ruta, que ve precedida dels 76 quilòmetres que separen la capital catalana de Vic, la capital d’Osona, on van arribar ahir els pediatres. Vic, la mateixa ciutat on es va crear el primer bicibús escolar de tot Catalunya, que després va seguir el barri de Sarrià, pioner a Barcelona.

Decàleg per un entorn escolar segur i saludable:

1. Pacificar el trànsit en els entorns escolars, prioritzant la conversió en zona de vianants i la restricció del trànsit motoritzat, així com promoure un canvi generalitzat cap al model de ‘Ciutat 30 km/h’ per reduir de manera efectiva la velocitat del trànsit a tot el viari urbà.

2. Crear camins escolars i carrils bici amples i segregats per tal d’afavorir la mobilitat escolar activa i promoure l’arribada al centre educatiu i la sortida de manera autònoma i segura.

3. Prioritzar la proximitat al centre escolar com a criteri bàsic de l’àrea escolar, en benefici de la infància i de tota la comunitat per tal de disminuir el nombre de desplaçaments motoritzats diaris i promoure la mobilitat activa.

4. Substituir aparcaments per a cotxes dels carrers contigus als centres educatius per aparcaments per a bicicletes, patinets i zones d’espera, de trobada i joc a l’espai públic amb arbrat, vegetació i aigua. Recomanar la utilització d’autobusos elèctrics en les línies escolars.

5. Instal·lar sensors de qualitat de l’aire i acústica a les aules com una eina pedagògica i de millora de la salut. Els valors de referència que motivaran mesures correctores seran els de l’Organització Mundial de la Salut.

6. Naturalitzar els patis i entorns escolars amb arbrat i plantes per contribuir a una millor qualitat ambiental proporcionant ombra, frescor i color a aquests espais i mitigant l’efecte illa de calor (refugis climàtics). Aplicar principis de resiliència arquitectònica i urbana per adaptar l’escola i el seu entorn al canvi climàtic.

7. Realització de l’activitat lectiva i no lectiva a l’aire lliure sempre que sigui possible. Traslladar l’aula a entorns naturals propers al centre educatiu com a mínim un cop a la setmana.

8. Posada en marxa d’iniciatives com la d”Entorns sense fum’ o ‘Classe sense fum’ per afavorir l’eliminació de l’exposició al fum ambiental del tabac als entorns immediats dels centres educatius i prevenir el tabaquisme abans de l’adolescència, així com treballar en activitats preventives a l’àmbit del consum d’alcohol i altres drogues.

9. Establir plans de salut mediambiental escolar per a cada centre, amb un diagnòstic escolar i amb la participació de tota la comunitat educativa i incorporant la salut mediambiental al currículum escolar.

10. Incloure experts i afectats en les decisions en relació amb la mobilitat i els entorns escolars segurs i saludables i integrar-les en la redacció dels POUM (Plans d’Ordenació Urbanística Municipal) i els PMUS (Plans de Mobilitat Urbana Sostenible).

© Dani Silva
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Sirera talla unilateralment el carril bici de la Via Augusta

El líder del PP demana "no perjudicar l'entrada i sortida" de vehicles de Barcelona i promet retirar-lo si algun dia és decisiu a l'Ajuntament

Gay, al PP i Vox: “Els animo a obrir la ment amb les bicis a Barcelona”

La regidora de Sarrià-Sant Gervasi, una amant de la BTT, passa de voler eliminar el carril bici de la Via Augusta a promoure la mobilitat sostenible

La Generalitat prorroga 11 mesos l’estudi de viabilitat del carril bici als Túnels de Vallvidrera

La plataforma Bikevidrera convoca una concentració estàtica el dissabte 13 d'abril a la Porta de Sarrià, punt d'escenificació de la possible unió amb el carril de la Via Augusta

El carril bici de Via Augusta no es toca!

De l'estudi de mobilitat encarregat per l'Ajuntament tot són aspectes positius, escriu Jaume Llansó
spot_img

Èxit a Sant Gervasi per la Festa Major: el barri torna a bategar

Del 5 al 15 de juny, el veïnat ha gaudit d'un ampli ventall d'activitats i d'un pregó protagonitzat per Aina Da Silvia, d'Eufòria

El veïnat de Vallvidrera consensua una proposta polifacètica per la Buenos Aires

Després d'un procés participatiu, el projecte que plantegen els veïns a l'Ajuntament implica combinar allotjament per joves i grans amb un espai esportiu i un centre que permeti l'estada diürna de la gent gran

El veïnat del Tibidabo fa un pas més per a la recuperació del Tramvia Blau: “Tenim gairebé 3.000 firmes”

L'Associació de Veïns de l'Avinguda Tibidabo critica la falta de transparència política i reclama que torni l'emblemàtic vincle i consolidar l'avinguda com un espai "funcional, cuidat i autèntic"

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]