Salut i nutrició

El jardí

IMG_0418El ‘veganisme’ o ‘vegetalisme’ és una pràctica que consisteix a abstenir-se de menjar i fer servir productes d’origen animal i a adoptar un estil de vida basat en el respecte envers els animals. Els qui segueixen el veganisme, els ‘vegans’, consideren que els animals també tenen els seus propis drets i interessos, i no haurien de ser tractats com a mitjans de producció. En aquest sentit, els vegans segueixen una dieta vegetariana pura —excloent també l’ou, la llet i la mel—; renuncien a les pells i els teixits d’origen animal per la roba i el calçat, no visiten parcs zoològic, no van a espectacles degradants pels animals, etc.

Segons Associació Americana de Dietètica i de l’Associació de Dietistes del Canadà, les “dietes vegetarianes adequadament planificades són saludables i nutricionals i proporcionen beneficis per a la salut en la prevenció i el tractament de determinades malalties. Les dietes veganes i ovolactovegetarianes són apropiades per a totes les etapes del cicle vital, incloent-hi la gestació i la lactància ja que si són adequadament planificades satisfan les necessitats nutritives dels nadons, els nens i els adolescents i promouen un creixement normal”.

Per tot això celebrem que Marta Castells, col·laboradora d’aquesta revista, publiqui un llibre de receptes veganes que vol fer més assequible aquesta dieta. Tal com es desprèn del llibre, la cuina vegana no és ni insípida ni monòtona, i que, amb algunes idees i petites modificacions en els ingredients, ens pot transportar igualment a les aromes i als sabors de la memòria gustativa de la nostra infància. Castells ha revisat el receptari tradicional català per adaptar-lo, d’una manera senzilla i imaginativa, a una dieta vegana, de manera que aquestes receptes ens remetin, per la vista i pel gust, a la cuina de l’àvia, als plats tradicionals de la cuina catalana.

Crema catalana

Ingredients:

3 tasses de llet d’arròs
2 cullerades de midó de blat de moro (Maizena), sal, 1 branca de canyella, la ratlladura d’una llimona, cúrcuma, melassa de blat (opcional) i melassa d’ordi

Elaboració:

En un cassó escalfeu la llet amb un polsim de sal i de cúrcuma, el canonet de canyella, la ratlladura de llimona
i el midó. Remeneu-la constantment i vigileu que no es formin grumolls.

Quan vegeu que la llet comença a espessir-se, retireu la branca de canyella i la ratlladura de llimona, tanqueu el foc i afegiu-hi la melassa de blat.

Deixeu-la refredar.

En el moment de servir cobriu-la amb uns fils de melassa d’ordi.

Marta Castelles és dietista, prashadam.cat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here