Publicitat

Autoestima o baixa resistència a la frustració?

Aprendre a frustrar-nos, a acceptar un no, és una tasca important que s'hauria d'aprendre de ben petit, per Mertxe Fernández

spot_img

Publicat el 21.9.2020 16:44

Articles d’Autor

Mertxe Fernández

Publicitat

Autoestima… el gran concepte del nostre segle, la clau de la seguretat, el gran filó, la solució a tots els problemes. Sembla com si, de sobte, tenir autoestima fos el més important del món o, el que és pitjor, qualsevol problema, especialment en infants i adolescents, és degut a una baixa autoestima. És evident que tenir una alta autoestima és sa i que quan no es té s’ha de tractar, però això no vol dir que tot el que ens passa, o el que els passa als nostres fills, sigui conseqüència d’una baixa autoestima o, ni tan sols, que hi hagi una baixa autoestima.

Publicitat

Aprendre a frustrar-nos, a acceptar un no, és una tasca important que s’hauria d’aprendre de ben petits, si volem que quan s’arribi a l’adultesa no es prenguin els contratemps i les vicissituds com autèntics fracassos.

En primer lloc, hem de tenir en compte que quan alguna cosa no ens surt com ens agradaria no ens sentim, precisament, en el nostre millor moment. Ja de ben petits, la nostra feina és aconseguir allò que volem i, la forma d’assolir-ho és ben diferent. Un nadó plora: quan té gana, plora; quan té fred, plora; quan està mullat, plora; quan té son i no es pot dormir, plora. Plorar és la forma que té el nadó de comunicar-se amb nosaltres. Amb el pas del temps, aprenem que, per aconseguir allò que volem, no és necessari plorar i, si tot va bé, no només aprenem que és innecessari sinó que és contraproduent, que no podem demanar el que volem plorant. Amb els anys, aprenem també que tampoc podem aconseguir el que volem exigint, i que les nostres fites requereixen un esforç.

Fixem-nos ara en el que passa a la realitat quan es produeix un cas de baixa autoestima. Quan un nen demana, els pares responen, habitualment, accedint als seus desitjos, buscant sortides a les seves peticions, solucionant els seus problemes i, fins i tot, fent-se’ls seus. Més tard, aquest nen anirà al parvulari, o a l’escola, però els resultats que obtindrà amb la conducta apresa fins el moment no seran els esperats: ara ningú li farà cas ni li solucionarà el seu dilema, i s’haurà d’espavilar. Resultat: es frustrarà. Però la frustració no és dolenta si se sap gestionar, si s’ha après que tot no pot ser com nosaltres volem i quan nosaltres volem. Tot el contrari, sabrem trobar altres sortides, solucions i alternatives. Ara bé, quan un nen o adolescent no ha après a frustrar-se, no ha après a tenir un no com a resposta, se sentirà malament i, en la majoria dels casos, generarà ràbia, tristor, apatia, desinterès… En definitiva, poques ganes de lluitar perquè veurà que no pot solucionar allò que el preocupa perquè no sap com fer-ho ja que, fins al moment, l’hi han solucionat els altres. Aquesta simptomatologia se sol confondre amb una baixa autoestima però, en realitat, no és que no es valori, sinó tot el contrari: el que pensa és que són els altres els que no el valoren perquè no accedeixen als seus desitjos. Les emocions que es poden arribar a sentir podrien ser les mateixes, però el motiu és ben diferent i la forma de tractar-les també.

I ara, la pregunta: quan alguna cosa us surt malament, la vostra resposta automàtica és:

a.- Soc un desastre! No m’ha sortit bé!

b.- Quina pena! No m’ha sortit bé!

Si heu optat per la primera opció, podríeu tenir una baixa autoestima, però si quan esteu enfadats la vostra resposta és la segona, potser es tracta d’una baixa resistència a la frustració.

Mertxe Fernández
Psicóloga Clínica. Col.21204
Tel. 689 629 221
e-mail: mertxe@copc.cat

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

spot_img

El sarrianenc Oriol Pla, primer català guanyador d’un Emmy

La sèrie, disponible a Disney+, ofereix una versió ficcionada de Giner, encarnat per Pla, que al llarg de sis episodis acompanya l’espectador en un recorregut dolorós però terapèutic, i que alhora transmet esperança a qui es troba en una situació similar. En el seu discurs, l’actor sarrianenc va dedicar el premi al seu director, agraint-li profundament l’oportunitat i el repte: “No podré agrair-t’ho mai prou. Mereixes viure en veu alta, amb orgull i meravellosament.” La gala de premis, que es va celebrar la nit del 24 de novembre a Nova York, va tenir un altre guanyador espanyol que es va endur l'Emmy Internacional a millor documental esportiu. Es tracta de #SeAcabó: diario de las campeonas, dirigit per Joanna Pardós, que relata la història del petó no consentit a la futbolista Jeni Hermoso després de la victòria d'Espanya al Mundial de futbol femení de 2023. Ambdós han rebut el reconeixement a les xarxes del president del Govern d'Espanya, Pedro Sánchez, i del president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa: "Històrics Emmys Internacionals amb segell català!"

Èxit al concert solidari del Rotary: Sant Vicenç balla al ritme del Free Choir

La setena edició d'aquest esdeveniment ha portat per lema "Cultivant Noves Oportunitats", a favor del programa Assís Verd

El miratge de la igualtat i el seu impacte en les relacions sexoafectives entre adolescents

La igualtat efectiva entre homes i dones no és una realitat encara, i assumir com a societat que hem assolit la igualtat real té repercussions negatives en molts àmbits

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí