Societat
Sergi Alemany, Elena Bulet, Carme Rocamora
Els Mossos d’Esquadra han accedit el matí d’aquest dimecres a l’interior de la Casa Buenos Aires de Vallvidrera per executar el seu desnonament demanat per la propietat, els Pares Paüls, gairebé dues setmanes després d’un intent de desallotjament contra el mateix projecte que va ser aturat gràcies a la pressió veïnal.
En aquesta ocasió el veïnat no ha aconseguit aturar-lo, ja que els agents han arribat a les 11.00 hores, segurament de forma deliberada, atès que és un moment del matí que moltes de les persones que hi viuen estan fora treballant. D’altres membres de la Buenos Aires estaven justament en aquell precís moment aturant un desnonament d’una dona de 68 anys a la plaça Molina.
Els agents han accedit a l’interior de l’edifici per balcons i finestres: “Avui teníem molta gent dormint aquí però durant el dia treballem, tenim les nostres vides, i han arribat a les 11.15 h a desallotjar-nos”, afegeixen des de la Buenos Aires.

Malgrat les dificultats, la convocatòria s’ha difós com la pólvora i més d’un centenar de persones ha anat arribant a la plaça de Vallvidrera. Els agents -20 furgons- tenien controlades totes les entrades que donaven a la plaça i ja a la sortida del Funicular s’han produït identificacions. En cap moment han deixat que la gent anés a la finca situada al carrer Mont d’Orsà i han carregat contra alguns manifestants en els moments més tensos de la convocatòria.

A la concentració s’hi han acostat també els diputats José Rodriguez ‘Trinitro’ (Esquerra) i Susana Segovia (Catalunya En Comú-Podem) i han intentat parlar amb els agents amb l’objectiu d’intentar aturar el desallotjament. També hi eren les Associacions de Veïns de Vallvidrera i Mas Sauró. En aquest sentit Rodríguez ha lamentat en una piulada a Twitter: “Podem fer mediació, donar la cara o fins i tot lleis, però els especuladors sempre tenen més eines”.
No aturaran el moviment popular! La Buenos Aires es queda a Vallvidrera #NiundiasenseBA pic.twitter.com/eGV3oJiCQF
— Casa Buenos Aires – Vallvidrera (@labuenosaires__) October 28, 2020
L’Ajuntament va comunicar ara fa uns mesos la voluntat d’expropiar l’edifici i fer-hi habitatge per a gent gran. Malgrat aquest anunci, la Casa Buenos Aires ha viscut un últim mes de “resistència activa”, en paraules del col·lectiu, que des de l’ocupació de l’edifici no ha deixat de donar-li vida per al gaudi de les entitats del barri i de Sarrià – Sant Gervasi, i fins i tot d’altres punts de Catalunya.


Precisament aquest dimarts el grup de suport a la Casa Buenos Aires va comparèixer en roda de premsa al Parlament de Catalunya, acompanyats d’Esquerra, Junts per Catalunya, Catalunya en Comú i la CUP per demanar que s’aturés l’ordre de desallotjament dictada pels Pares Paüls.
En referència a aquesta compareixença, el regidor de Drets de Ciutadania, Marc Serra, ha fet una piulada a Twitter en la que ha acusat a JxCat i ERC de “cinisme” per haver donat suport a la Buenos Aires i avui enviar antiavalots per “desallotjar amb violència”. En aquest sentit, ha dit que seguiran treballant des de l’Auntament “per facilitar la continuitat d’un projecte comunitari que compleix gran funció social”. Són declaracions que van en sintonia amb les que ja va fer en el segon intent de desallotjament que es va poder aturar fa uns dies, on Serra va dir que estarien disposats a pagar les despeses de l’ocupació als Pares Paüls per assegurar la continuïtat del projecte.

A més, després del desallotjament d’aquest dimecres matí, la tinent d’alcaldia Janet Sanz ha fet unes declaracions en què ha qualificat el dispositiu policial de “desmesurat i innacceptable” i ha explicat que no entenen des de la Conselleria d’Interior s’hagi autoritzat aquest operatiu: “Creiem que la Generalitat podria haver fet molt més.” Sanz ha afegit que el mes vinent es podrà aprovar que la Buenos Aires sigui un equipament públic, tot i que després caldrà establir el “preu just” de l’expropiació amb la propietat, els Pares Paüls, que no han tingut voluntat de diàleg en tot el procés i podrien recórrer la Modificació del Pla General Metropolità.
A les 19 h de la tarda hi ha convocada una concentració de rebuig al desallotjament de la Buenos Aires, a la plaça del Funicular de Vallvidrera. Aquest matí els Mossos han restringit l’accés a Vallvidrera davant l’elevat nombre de persones que s’hi han començat a dirigir un cop iniciat el desallotjament.
https://twitter.com/labuenosaires__/status/1321413474237485056?s=20