Salut
Glòria Vilalta
Dormir és una necessitat, si no dormim, el nostre cos no pot descansar ni regenerar-se i acaba col·lapsant. De fet, s’ha utilitzat com a mètode de tortura.
Poc o molt, però, si no és per un viatge, una festa o una necessitat extrema de supervivència puntual, tots dormim unes quantes hores diàries.
La quantitat del dormir depèn del ritme, biologia i costums de cadascú tot i que hi ha força consens en el nombre d’hores diàries que es necessiten. La qualitat, però, ja és un altre tema. Es poden dormir només 5 hores i de manera profunda i reparadora, o dormir-ne 10 i aixecar-nos cansats.
Així, tots dormim, poc o molt, però amb quina qualitat? Ens aixequem descansats i recuperats, amb energia per començar un nou dia?
Malauradament, moltes respostes no seran afirmatives. Dormir prou de manera quantitativa i qualitativa, és un luxe. És un luxe simplement perquè no és fàcil i no està a l’abast de tothom. No per impossibilitat, evidentment, sinó perquè hi ha molts factors que influeixen en el descans nocturn, i una cosa aparentment tan senzilla i natural, es pot tornar una odissea.
Hi ha molts factors que poden ser alteradors:
- Factors personals com:
- Les preocupacions i/o emocions del dia o moment
- L’estrès o un estat nerviós alterat (del dia o d’anys)
- Desordre en els horaris
- Hàbits que no ajuden a agafar el son, com no deixar prou temps entre el sopar o les pantalles i l’hora d’anar a dormir
- Factors familiars com:
- Un nadó, infant o persona gran o malalta que ens manté en alerta perquè ens pot necessitar durant la nit.
- Factors ambientals externs com:
- Llum
- Soroll
- Temperatura
- Factors inherents a la nostra habitació o localització:
- Decoració de l’habitació (imatges, colors, textures, il·luminació, distribució, etc.)
- El propi llit: matalàs, coixí i teixits
- Vies d’aigua subterrània i línies tel·lúriques, falles o d’altres factors alteradors geofísics
- Camps electromagnètics generats per nosaltres o per l’entorn (antenes de telefonia, radars, wifi, mòbils, electrodomèstics o instal·lacions elèctriques)
En molts d’aquests factors, hi podem actuar. En els personals, un canvi en els hàbits o una ajuda terapèutica pot representar una gran contribució. En els ambientals externs, també hi podem fer alguna cosa: cortines, doble vidre, aïllants, etc. I en inherents al propi espai, també hi ha molt a fer. El primer, buscar l’ajuda d’un professional per detectar-los i mesurar-los. A continuació, deixar-se assessorar per prendre les mesures més adients.
En el cas de la decoració i la distribució, un estudi de Feng Shui és de gran ajut. I en el del llit, potser no li donem prou importància. En el cas d’aigua subterrània, línies tel·lúriques i camps electromagnètics, les mesures van des d’un desplaçament d’un llit o dormitori, a actuacions que bloquegin els camps (pintures, teixits, vidres…), o d’altres que mirin de compensar energèticament (harmonitzar) el desordre que aquests factors provoca en el nostre cos.
Sigui quin sigui el cas i els factors que dificulten un bon descans, és important posar fil a l’agulla. D’un bon descans en depèn la qualitat de tot el nostre dia, és a dir, la nostra vida. Hi ha res més important?
Glòria Vilalta i Grau és enginyera especialista en medicina de l’hàbitat, Feng Shui i benestar personal