21.4 C
Sant Gervasi
| Diumenge 25 d'octubre de 2020 |

El miso

Salut i nutrició

Marta Castells

El miso és d’origen xinès, durant el segle VII va arribar al Japó, i ja fa unes dècades que es comercialitza a Occident. És una pasta elaborada a partir de la fermentació de la soja pura o bé combinada amb cereal (arròs i/o ordi) i sal. La seva consistència és pastosa, i la seva coloració va del beix clar al marró fosc segons el temps que hagi estat fermentat.

S’utilitza en brous, sopes, i com a condiment per alguns aliments yin, com els llegums o el tofu. En sopa, potencia la digestió i es distribueix millor i ràpidament per tot l’organisme. Per tant, és aconsellable consumir-lo abans dels àpats principals, perquè prepara l’estómac per a una bona digestió.

El venen en herbolaris, botigues de productes naturals o orientals i supermercats ecològics. Es troba en dos formats: deshidratat i preparat per fer sopa, en sobres, o com una pasta fosca, en pot de vidre o envasat en plàstic hermèticament; aquest últim es conserva diversos mesos a la nevera si, després d’obrir-lo, el tanquem amb una pinça per evitar que s’assequi. Perquè conservi totes les seves propietats, no ha d’estar pasteuritzat.

Per cuinar el miso, abans s’ha de dissoldre amb una mica d’aigua o brou, afegir-lo al final de la cocció i escalfar-lo lleugerament, no s’ha de bullir
mai
, perquè perdria bona part dels seus enzims vius i, per tant, les seves propietats medicinals.

Els principals tipus de miso són:

– Mugi miso: elaborat amb soja, sal i ordi (8 – 24 mesos).

– Hatcho miso: elaborat només amb soja i sal, (24 – 30 mesos), fort de gust.

– Genmai miso: elaborat amb soja, sal i arròs integral (12 – 18 mesos); si l’arròs és blanc, rep el nom de kome shiro. És el més suau de gust.

Els misos foscos i de fermentació llarga per a climes o dies freds; els clars i de fermentació curta, per a climes o dies càlids; els fermentats moderadament, per a climes temperats. El mugi miso és el més recomanable per a ús diari, però es poden utilitzar altres varietats segons el plat.

Propietats nutricionals

– Consumit amb moderació és desintoxicant i depuratiu, i neutralitza alguns efectes de la contaminació i del tabac.

– Gran estimulant de les funcions digestives, perquè aporta enzims, és ideal per a les persones que pateixen flatulències, acidesa i altres trastorns digestius petits o moderats.

– Regenera la flora intestinal perquè conté bacteris probiòtics, com els lactobacils, essencials, entre altres coses, per afavorir les defenses i facilitar la digestió.

– Afavoreix la circulació i depura la sang.

– Conté entre un 13 – 20% de proteïna, i traces de vitamina B12.

– Combat la radiació i l’excés de contaminació electromagnètica, fet que el converteix en un poderós aliat contra els mals de la tecnologia moderna: mòbils, Wi-Fi, etc. (expulsa del cos les radiacions procedents dels raigs X).

– Antioxidant i amb propietats antienvelliment.

– Combat els paràsits intestinals.

– Remineralitzant, raó per la qual és un gran aliat dels ronyons.

– Alcalinitzant, és a dir, combat l’acidesa causada per aliments com la carn, l’embotit, el peix, el formatge i els lactis, i els greixos saturats.

Marta Castelles és dietista, prashadam.cat

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.