Publicitat
spot_img

La creu de terme de Bellesguard

Publicat el 12.10.2016 10:00

Bellesguard

Esteban Galindo

Fotografia d'Esteban Galindo
Fotografia d’Esteban Galindo

Tot i que al traspassar la porta d’entrada de la torre Bellesguard un gira el cap a l’esquerra, atret per les magnífiques restes del castell medieval del rei Martí, a la nostra dreta, just a l’inici del camí d’accés a la casa, ens trobem amb una obra d’Antoni Gaudí, concretament amb una creu de terme feta amb ferro forjat.

En èpoques històriques, la funció d’aquestes creus era bàsicament per delimitar un terme municipal, una fita amb simbologia religiosa, col·locades a l’entrada de les poblacions per demostrar la religiositat dels veïns als viatgers, i amb aquesta intenció s’aixecava una creu monumental, habitualment de pedra, que normalment eren decorades amb escenes religioses plenes de simbolisme.

Publicitat

La forma més comuna era una plataforma de planta circular o poligonal amb grades, on es col·locava la base de la creu al centre, i des d’on arrencava el fust o columna que sostenia el capitell. A partir del segle XV, algunes creus es varen protegir amb una teulada, de quatre vessants, sostinguda per columnes o pilars, i es van conèixer amb el nom de creus cobertes, com la que teníem a Hostafrancs.

Aquesta que trobem a la torre Bellesguard va ser construïda per Gaudí, i per tant, té unes característiques especials que la fan única. En principi, la seva funció és la mateixa, ja que senyalitzava precisament els límits de les parròquies de Sarrià i la de Sant Gervasi, dividits físicament pel torrent de Bellesguard (abans Torrent Mal), una frontera natural ben reflectida en els documents d’època medieval i moderna. De fet aquesta proximitat amb el límit, fa que a la documentació d’arxiu, la torre Bellesguard de vegades se situï a Sarrià i d’altres a Sant Gervasi.

També és una creu monumental al presentar una alçada de cinc metres des de la seva base. Dita base, de forma troncocònica capgirada, és coronada per una estructura acampanada, tota ella recoberta amb una decoració de trencadís amb ceràmica blanca i blau Barcelona, amb motius ondulats marins, i una rosassa circular amb vuit lòbuls que encerclen un lleó rampant i un gall, símbols que fan referència a la reina Margarida de Prades, dona del rei Martí.

Dos perfils gruixuts de ferro forjat en forma de T conformen el fust, tot ell trenat per donar-li més força, i que acaba en dues volutes que serveixen de base per la creu. El treball de decoració de la forja reprodueix les fulles del fals pebrer que es troba al seu costat.

La creu, també de ferro forjat, adopta la forma de la Creu de Malta amb decoració de volutes en els seus extrems. Un cercle central uneix les quatre parts de la creu, ornamentat amb vuit florons i quatre ratlles ondulades.

Com no podia estar d’una altra manera el pragmatisme imperava en les obres de Gaudí. Així, de l’últim terç del fust trenat, arrenca un braç horitzontal que termina amb un fanal, convertint la creu de terme en un punt de llum. Aquest fanal en origen era il·luminat per gas.

Malauradament l’obra al trobar-se a l’exterior presenta diverses patologies que afecten el seu estat, però tot i això, s’erigeix imponent rebent tots els visitants de Bellesguard.

Esteban Galindo – Grup de Recerca Bellesguard

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Així era Sarrià-Sant Gervasi al segle XX

La sèrie "Recapturant" explica l'evolució del districte a través de la fotografia històrica

100 anys d’una catàstrofe ferroviària del Tren de Sarrià

El 9 d'abril de 1925 van morir 26 persones i va haver-hi 87 ferits greus: tot i la catàstrofe, es va elogiar l’ajuda dels veïns de Sarrià i dels metges del dispensari

El Jardí publica un nou llibre en el marc de la celebració dels 10 anys

El Jardí de Sant Gervasi i Sarrià publica un nou llibre en el marc de la celebració dels 10 anys

El Jardí 93, març 2023

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2023/04/El_Jardi_93_marc23.pdf
spot_img

Quan Nadal em torna a trobar 

El relat de Maria Àngels Viladot

Retrat del carrer Saragossa a través de les seves botigues als anys 30

El clàssic colmado petit i atapeït; la farmàcia amb els bolados, el sucre candi i els remeis casolans; o la lleteria, amb els matons i les merengues, la bravada de vaca, el munt d’estris per servir la llet i la imatge de la quitxalla fent giravoltar la lletera plena pel carrer

Uns Pastorets feministes i empoderats: l’espectacle de Vallvidrera torna a triomfar per Nadal

Aquest any, en la 24a edició, s'ha mostra un canvi generacional on es dona protagonisme als més petits i a les dones de 50 anys, que decideixen emprendre un viatge per trobar-se a si mateixes

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí