Opinió
Carles Bosom
Com ja sabeu, a Aula2 creiem en l’educació integral dels infants amb el lleure com a eina educativa. Gran part dels beneficis de les activitats que desenvolupem, però, no ens les podem atribuir tan sols a nosaltres. L’entorn en el qual les realitzem ens ajuda a assolir els nostres objectius educatius.
Majoritàriament, duem a terme les activitats en cases de colònies rodejades de fantàstics boscos, que permeten als nostres infants connectar amb l’espai natural. Si no podem marxar tan lluny, fem activitats de descoberta en alguns dels parcs urbans propers a les escoles. Així continuem gaudint de tots els beneficis que ens dona la natura.
Com diu Katia Hueso en el seu llibre Educar en la naturaleza: “No hem d’anar a un parc natural per anar a buscar la natura, perquè la tenim més a prop del que pensem, fins i tot vivint a la ciutat”.
La natura està present de forma quotidiana en el nostre entorn. No cal anar a la muntanya o a la platja per poder gaudir-la. Només cal una mica de temps i atenció per poder-la apreciar i aprofitar els seus beneficis. Un canvi de tonalitat en el tros de cel que podem veure des de la finestra de casa, les plantes del jardí o els petits insectes que trobem són natura.
Si ensenyem als nostres infants a invertir el seu temps per contemplar aquest entorn, els estem educant en el respecte a la natura. També els estem donant eines per treballar l’atenció i la concentració. Alhora, des del punt de vista de l’adult, aquest moment ens aportarà ser més conscients del present, de l’ara i de l’aquí -que és l’estat habitual dels més petits- i connectar millor amb els nostres infants.
Mil hores a l’aire lliure és una iniciativa de Katia Hueso que proposa passar, com a mínim, mil hores a l’any a l’exterior. Dit així sembla moltíssim, però suposaria 3 hores diàries. Si aprofitem bé el temps de les nostres vacances, aquest objectiu pot ser més fàcil d’aconseguir!
Així que aquesta Setmana Santa, tinguem més o menys opcions d’acostar-nos a entorns naturals, us aconsellem que invertiu una mica de temps per apreciar la natura tant amb els adolescents com amb els més petits de la casa. Cal que tinguem en compte, també, els beneficis tant físics com emocionals (serenitat, tranquil·litat, etc.) de l’activitat exterior. Gaudir de la natura que ens envolta vol dir també respectar-la i cuidar-la, benefici que serà immediat i de futur per a totes i tots.
Com a conclusió, cal recalcar que l’observació conscient de la natura també ens permetrà adonar-nos del que sentim en percebre informació sensorial. Aquesta experiència una pantalla mai ens la podrà transmetre.