Publicitat
spot_img

Observar sense objectiu

Publicat el 5.5.2017 9:30

L’art d’Observar

Pau Farràs Ribas

Té sentit observar sense objectiu? Si volem arribar a algun lloc, sembla que hauria de ser inevitable tenir un objectiu. En qualsevol recerca hi ha sempre una hipòtesi de la qual es deriven uns objectius de treball que ens permetin validar-la o refutar-la, de la mateixa manera que davant d’una problemàtica social també ens plantegem uns objectius per poder-la superar. La pràctica de l’observació, però, —i precisament l’observar sense un objectiu predefinit— és molt útil quan ens trobem davant d’una situació estancada de la qual se’ns fa difícil sortir. Cal que diferenciem la nostra intenció i els nostres objectius en un projecte —per exemple, ajudar una família a sortir de la marginalitat, millorar el clima laboral en una empresa, ajudar a superar una situació personal traumàtica, entendre perquè falla una hipòtesi, etc.— del fet de recórrer a la pràctica de l’observació i de posar en marxa una observació sense rumb traçat prèviament, sense pauta, deixant de banda els objectius que ens han portat a iniciar-la. No és gens fàcil, és més, pot resultar molt incòmode i fins i tot inquietant, perquè, què et sosté quan observes sense rumb o sense cap “escut” que et protegeixi? Però només una observació d’aquestes característiques —sense rumb, sense objectiu, sense “escut”, sense pauta, sense guió, sense graella— és el que ens pot permetre sortir dels raonaments habituals, entreveure camins nous i arribar a noves comprensions.

Eben, de Kapuscinski

Ryszard Kapuscinski, ens ho fa entendre molt bé a Eben, llibre on se submergeix profundament en el continent africà (editat en català per Empúries). “He vingut a Kumasi sense cap objectiu precís. En general es pensa que tenir un objectiu predeterminat és una cosa bona: que la persona sap el que vol i que el persegueix. Per altra banda, però, aquesta situació li imposa unes orelleres, com les dels cavalls: veu únicament i exclusivament el seu objectiu i res més. I passa, per contra, que el que està més enllà, el que se surt del límit imposat en amplitud i profunditat pot resultar molt més interessant i rellevant. Al capdavall, entrar en un món diferent significa penetrar en un misteri, i aquest misteri pot ser ple de tants laberints i racons, de tants enigmes i incògnites!

Publicitat

Italo Calvino, també ens ajuda a entendre-ho. En el llibre Collezione di sabia (editat en castellà per Siruela amb el títol Colección de arena) que recull diferents escrits de l’autor publicats a la premsa italiana, Calvino —parlant d’un dels seus viatges al Japó— diu: “Nou en el país, encara em trobo en la fase en la qual tot allò que veig té un valor propi perquè no sé quin valor donar-li.” I segueix unes línies més endavant: “Quan tot haurà trobat un ordre i un lloc en la meva ment, començaré a no trobar res que sigui digne de ser observat, o no veure res més que allò que veig. Perquè veure vol dir percebre les diferències i, bon punt les diferències s’uniformitzen en allò previsible quotidià, la mirada llisca per una superfície llisa i sense punts on agafar-se. Viatjar no serveix de gaire per entendre (…), però serveix per reactivar per un moment l’ús dels ulls, la lectura visual del món.

No és un exercici senzill el d’observar sense rumb, prescindint del que ens ha portat a fer-ho, però aprendre’n és una bona manera per poder veure el món com si el descobríssim amb una mirada nova i entreveure escletxes de canvi. Això sí, desprès, ens caldrà recuperar el sentit del que ens ha portat a observar i integrar una experiència amb l’altra. Tampoc és cosa fàcil.

Pau Farràs Ribas, www.nodre.com

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

El sarrianenc Oriol Pla, primer català guanyador d’un Emmy

La sèrie, disponible a Disney+, ofereix una versió ficcionada de Giner, encarnat per Pla, que al llarg de sis episodis acompanya l’espectador en un recorregut dolorós però terapèutic

Honorar, honorar-se, per Glòria Vilalta

"Honorant la meva vida honoro també els meus pares i els meus avantpassats. Això comporta no només agrair-los la vida, comporta també tenir-los presents i estimar-los, donar-los un lloc. Sigui en el cor o a casa, amb una fotografia"

Credibilitat personal, per Miquel Saumell

"La credibilitat personal no depèn de la professió que s’exerceix sinó dels valors ètics de l’individu, de l’educació rebuda i del seu tarannà"

L’art d’insultar, per Aitor Romero

"Tampoc s’entén massa bé aquells que insulten en una llengua que el seu interlocutor no entén i es vanten de la seva audàcia. L’acció de l’insult requereix comprensió mútua i, per tant, és necessari utilitzar un codi que la víctima escollida pugui entendre perfectament"
spot_img

Arrenca el concurs del cartell de la Festa Major de Sant Gervasi 2026

Les obres es poden presentar fins al 15 de febrer; s'han de lliurar en format digital per a impressió en quadricromia (4 colors) i han de fomentar els valors cívics  i culturals de la festivitat

El duc: curiositats i característiques

És la més grossa de les nostres rapinyaires nocturnes, resident i ben distribuïda arreu del territori, sobretot en ambients mediterranis de baixa i mitja muntanya

Una exposició a la Fundació Rocamora tanca els actes del 150è aniversari del naixement d’Isabel Llorach

La mostra, comissariada per Javier Baladia, té lloc del 12 de desembre de 2025 al 12 de febrer de 2026

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí