Publicitat

Què més els demanem als docents?

spot_img

Publicat el 7.9.2017 11:30

Escoles / opinió

Mireia Verdaguer

Els diferents i diversos avenços en neurociència, els constants canvis socials, juntament amb diferents professionals amb ganes d’emprendre, ha portat a múltiples iniciatives per a dur a terme un important canvi en el sistema educatiu.

Publicitat

L’educació tradicional, centrava el procés d’ensenyament-aprenentatge en un enfocament basat en la transmissió de coneixements. L’enfocament del nou model educatiu, té en compte l’infant com a protagonista del seu propi aprenentatge. Es pretén que siguin més proactius despertant la seva curiositat i motivació per saber i conèixer.  Per això, cal que el docent  canviï el seu paper i adquireixi el rol de guia. Es tracta doncs, que els docents acompanyin  en el procés d’adquisició de competències necessàries per a poder adaptar-se i afrontar el món canviant i global davant el qual ens trobem.

Publicitat

Aquest nou model està dissenyat sobre bases de coneixement fonamentades, sobre el com les persones aprenen. Arrel d’això, moltes escoles estan canviant els estils metodològics, els espais dels centres educatius i en conseqüència per tant, també s’inclouen canvis en el sistema d’avaluació.

Tal com s’esmenta anteriorment, aquest canvi que s’impulsa, esdevé a partir de múltiples bases fonamentades. El procés de desenvolupament, creixement i d’aprenentatge dura tota la vida i no depèn d’un únic factor, sinó que hi influeixen tots els aspectes biològics, socials, cognitius i emocionals.

Tenim una societat en constant canvi en tots els seus vessants (tecnològics, socials, polítics, ètics, nous models de família, entre d’altres). Sabem que perquè una persona pugui desenvolupar-se, créixer i aprendre, el primer pas és que tingui les seves necessitats bàsiques cobertes, així com l’alimentació. En segon lloc, cal que estigui emocionalment tranquil. La realitat és que moltes escoles es troben en contextos on aquestes necessitats no estan cobertes. Actualment, les escoles estan cobrint un infinit cúmul de tasques que, per les situacions socials que han esdevingut, han cregut convenient poder satisfer-les.

L’escola s’encarregava d’ensenyar. Actualment, les escoles cobreixen necessitats bàsiques dels infants, treballen com poden la inclusió, la diversitat, ensenyen, s’han de formar en innovacions metodològiques, en assetjament escolar. Moltes vegades fan de moderadors entre les mateixes famílies dels infants i s’encarreguen de protegir-los del seu context familiar. A vegades, poc afavoridor. Què més demanem als centres educatius?

Hem d’estar contents de poder començar a girar les peces. Però potser, aquest nou model educatiu que volem pel bé dels nostres infants, també requereixi la implicació, el treball conjunt i paral·lel d’altres professionals del món de l’educació que treballin per garantir les bases prèvies que necessita tota persona per poder créixer i aprendre i que acompanyin al llarg de tot aquest procés. Tal com diu el proverbi africà: “educar és cosa de tota la tribu”.

Mireia Verdaguer, psicòloga de: www.crecimientofamiliar.com

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Honorar, honorar-se, per Glòria Vilalta

"Honorant la meva vida honoro també els meus pares i els meus avantpassats. Això comporta no només agrair-los la vida, comporta també tenir-los presents i estimar-los, donar-los un lloc. Sigui en el cor o a casa, amb una fotografia"

Credibilitat personal, per Miquel Saumell

"La credibilitat personal no depèn de la professió que s’exerceix sinó dels valors ètics de l’individu, de l’educació rebuda i del seu tarannà"

L’art d’insultar, per Aitor Romero

"Tampoc s’entén massa bé aquells que insulten en una llengua que el seu interlocutor no entén i es vanten de la seva audàcia. L’acció de l’insult requereix comprensió mútua i, per tant, és necessari utilitzar un codi que la víctima escollida pugui entendre perfectament"

De la vella a la nova emigració

"Els governants que es mostren incapaços de retenir el nostre talent són els grans responsables d’haver convertit el país que administren en un país d’emigrants econòmics", l'opinió de Miquel Saumell
spot_img

Sofia i Adrià, activistes de Sant Gervasi a la Flotilla a Gaza: “Si guanya el sionisme, guanya l’extrema dreta”

“Dessensibilitzar-nos a les imatges de Palestina és dessensibilitzar-nos a la violència policial local”: els santgervasiencs que es van embarcar per arribar a Gaza parlen amb El Jardí

Recepta: crema de castanyes

Fàcil de fer i saborosa ara que -per fi- arriba el fred habitual de novembre

Finalitzen les obres d’urbanització de la part superior de la Via Augusta

Les actuacions han permès millorar la mobilitat del carrer, dotar al barri de més zona verda i implantar un nou mobiliari

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí