Publicitat

Sobre la carn i el càncer

spot_img

Publicat el 8.12.2015 10:00

Naturalment curiosos

Marc Talló i Neus Mestre

Al metro, al carrer, a taula, als supermercats, als mitjans… no es fa altra cosa que parlar del comunicat de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) on han anunciat que la carn processada i la vermella augmenten les possibilitats de tenir càncer. Però, com s’ha d’interpretar aquesta informació? Com cal actuar?

Publicitat

L’OMS vetlla per la nostra salut, de manera que fomenta estudis per determinar els elements de l’entorn que causen càncer. En funció de les evidències que es troben es classifiquen en tres grups. En el grup 1 tenim substàncies que s’ha vist que causen càncer; en el grup 2 trobem els que probablement provoquen càncer. I finalment, en el grup 3, trobarem substàncies que no provoquen càncer. Els últims estudis apunten que la carn processada es troba en el grup 1 i la carn vermella en el 2.

Publicitat

Molt bé, ara ja sabem on s’ha classificat la carn. És important tenir en compte que aquesta classificació no considera quines substàncies són més perilloses. El tabac també es troba al grup 1, però això no vol dir que la carn siguin igual de perillosa per la nostra salut! De fet, totes les substàncies en excés són perilloses, el que importa és la quantitat que se n’ingereix. Per exemple, se sap que el calci és beneficiós per la salut i cal menjar-ne, però si ens passéssim el dia menjant pastilles de calci ens agafaria una bona intoxicació i caldria anar a l’hospital! Doncs amb la carn processada més o menys és el mateix. És saludable menjar-ne, però si en mengem massa llavors tindrem el risc de patir càncer de colon augmentat.

El que cal considerar ara, és quina quantitat de carn processada i vermella es pot menjar a la setmana per tal de tenir una vida saludable. Desgraciadament, aquesta informació no va ser publicada per l’OMS. Qui s’encarrega de donar consells i recomanacions són els diferents estats. Per tant, ara a la Generalitat de Catalunya li toca llegir-se l’informe de l’OMS i decidir quina quantitat de carn és saludable menjar a la setmana.

Ara bé, si donem un cop d’ull a l’última piràmide dels aliments de la Generalitat, la carn processada ja es troba en un dels últims esglaons, fet que significa que s’ha de consumir només ocasionalment. I la carn vermella es troba dins el grup d’aliments que cal menjar setmanalment. Per tant, és possible que les recomanacions no canviïn gens o tan sols lleugerament.

Podríem concloure que ara se saben més detalls sobre com la carn processada pot provocar càncer, però que al cap i a la fi, si ja seguíem les recomanacions alimentàries, no cal canviar els nostres hàbits. I si no ho fèiem, doncs pot ser un bon moment per donar-hi un cop d’ull!.

Marc Talló Parra i Neus Mestre Farràs són biòlegs humans i recolliran les vostres propostes de temes a tractar a naturalmentcuriosos@gmail.com

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Els primers artesans: quan els humans van començar a construir eines?

És amb l’aparició d’Homo habilis —que va viure fa uns 2,4 milions d’anys— quan podem parlar per primera vegada d’una producció sistemàtica d’eines lítiques

El llegat invisible dels neandertals

Els seus gens van ajudar els humans moderns a adaptar-se a malalties locals i a entorns amb poca llum solar, afavorint una espècie més resistent

Com assolir el benestar per a la gent gran a l’estiu?

Consells per adaptar les rutines a les altes temperatures

La teoria de l’East Side Story

L’evolució cap als humans moderns va fer emergir un llinatge que caminava sobre dues cames, amb mans capaces de manipular amb més precisió
spot_img

L’Ajuntament remodelarà els jardins de Joan Vinyoli de Sarrià

Les obres tenen un pressupost d’1,2 milions d'euros, i està previst que comencin a principis de 2026 amb un termini d’execució de tres mesos

Detinguts dos lladres disfressats de dona després de robar a una joieria de Sarrià-Sant Gervasi

El valor total del que van intentar sostreure superaria els 300.000 euros

Els primers artesans: quan els humans van començar a construir eines?

És amb l’aparició d’Homo habilis —que va viure fa uns 2,4 milions d’anys— quan podem parlar per primera vegada d’una producció sistemàtica d’eines lítiques

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]