Publicitat

Transformant realitats amb el màrqueting digital

El màrqueting digital com a plataforma de canvi pot permetre a les persones reinventar-se per trobar noves oportunitats laborals: l'opinió de Marta Royo Espinet

spot_img

Publicat el 29.5.2025 13:53

Opinió

Marta Royo Espinet

Fa uns mesos vaig entomar el repte d’impartir un mòdul de màrqueting digital a un col·lectiu de persones en situació d’atur, provinent del SOC (Sistema d’Ocupació de Catalunya). Quan ho vaig fer, sospitava que la cosa aniria més enllà de transmetre coneixements teòrics. No es tractava només de parlar de màrqueting digital, sinó d’evitar que els alumnes fessin servir el terme community manager com si fos una solució màgica. La cosa no anava només d’explicar eines i estratègies, sinó de proporcionar-los recursos reals per reinventar-se i obrir-se noves oportunitats laborals en un mercat dinàmic, saturat i en constant evolució.

Publicitat

Des del primer dia, vaig identificar la diversitat de perfils que tenia davant meu: persones provinents del comerç tradicional que veien com el seu sector es digitalitzava a marxes forçades, professionals que havien estat anys i panys en una mateixa feina i ara necessitaven adaptar-se, emprenedors amb idees brillants, però sense eines per fer-les realitat, i fins i tot directius ja amb una edat, que no sabien ben bé per on tirar. Malgrat les seves diferències, tots compartien una necessitat: reinventar-se i trobar noves oportunitats en un mercat cada cop més digital. 

Publicitat

Durant les sessions, vam treballar conceptes clau com la presència a xarxes socials, l’estratègia de continguts, l’optimització SEO i les campanyes publicitàries en línia. Però el veritable aprenentatge va arribar quan vam passar de la teoria a la pràctica. Cada alumne va desenvolupar la seva pròpia estratègia digital, adaptada a les seves necessitats, experiències i objectius professionals.

La importància de les eines digitals en la transformació professional

Un dels casos més impactants va ser el de la Maria. Després de romandre més de 15 anys treballant en el sector turístic, es va trobar sense feina perquè la seva empresa va reduir plantilla. En començar el curs, se sentia desorientada i desconeixia com el màrqueting digital podria ajudar-la. A mesura que vam explorar eines com la creació de contingut amb una bona estratègia de comunicació, la Maria va descobrir que podia monetitzar el seu coneixement oferint assessorament en línia a petits negocis turístics. Mitjançant Instagram i LinkedIn, va començar a compartir consells sobre experiències turístiques personalitzades i, encara no havia acabat el curs, que ja tenia els primers clients. 

L’Andreu, en canvi, provenia del sector de la construcció i es trobava en una situació de canvi forçat. Havia treballat tota la seva vida a l’obra, però una lesió greu li impedia continuar fent feina física. Sense experiència en l’entorn digital, va veure en el blogging una oportunitat per continuar aportant valor des de la seva expertesa. A partir dels nous coneixements adquirits, sobretot amb l’aplicació del SEO, va decidir que crearia un blog especialitzat en construcció sostenible per obrir-se noves oportunitats com a consultor i formador en empreses del sector. 

El cas de la Sue és una mica diferent. Ella treballava en una botiga de moda del barri des de feia anys, però a causa de la caiguda de vendes i a la competència de les grans plataformes en línia, la van acomiadar d’un dia per altre. Durant el curs, va descobrir el potencial de les xarxes socials per donar visibilitat als comerços locals. Va decidir que s’especialitzaria com a community manager de locals de proximitat, però sempre treballant des d’una sòlida estratègia de comunicació de base: què dir, com dir-ho i on dir-ho. I, que quan acabés la formació, s’oferiria a gestionar els perfils de les botigues del barri. 

Un ecosistema en evolució constant

Aquests casos mostren que el màrqueting digital no és només una eina per vendre més, sinó una plataforma de canvi que pot obrir portes inesperades. No obstant això, cal entendre que no és una ciència exacta. Si ho fos, ja tindríem la pedra filosofal del màrqueting digital. L’algoritme mana. I l’algoritme canvia segons els nostres patrons de comportament. 

Cada publicació, cada clic, cada cerca a Google canvia la manera com la informació ens arriba i com les empreses i els professionals han d’adaptar-se (hem d’adaptar-nos) per continuar connectant amb el públic. No n’hi ha prou amb aprendre unes eines i aplicar-les de manera mecànica; cal entendre que som nosaltres qui alimentem el sistema amb les nostres vivències, interessos i comportaments.

Més enllà de la tecnologia: la nostra força personal

El veritable canvi no ve només de dominar eines com Google Ads, Canva o el propi SEO d’una web o d’un blog, sinó d’entendre com aquestes eines es poden aplicar a cada realitat professional de forma estratègica. Més enllà de les dades i les tendències, el que realment fa que el màrqueting digital sigui poderós és la capacitat de les persones per adaptar-lo a les seves necessitats i convertir-lo en una via de creixement i d’èxit.

El millor premi ha estat veure com, classe rere classe, els alumnes guanyaven seguretat, il·lusió i confiança en les seves capacitats d’anar provant coses noves i corregint errors. Ja ho diu la dita que fent i desfent n’aprèn l’aprenent. Quan s’ensenya amb propòsit, el màrqueting digital deixa de ser només una estratègia de vendes per convertir-se en una eina de canvi real. Perquè el canvi, al cap i a la fi, sempre comença amb una decisió valenta: fer el primer pas, sense por i amb un bon ‘som-hi’.

Qui no arrisca, no pisca…

Aquest article va ser publicat inicialment a El Periódico el 7 d’abril de 2025

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Publicitat amb propòsit: i si les marques també fessin barri?

"La publicitat no ha de ser només una eina per vendre. Pot –i hauria de– ser una eina per construir": l'opinió de Marta Royo

Apagada elèctrica a Catalunya, apagada comunicativa a les institucions

"Els missatges van ser tardans, dispersos i, sovint, mancats d'indicacions concretes": l'opinió de Marta Royo

Sarrià aixeca la persiana

"El 2025 ha començat amb bones notícies: algunes marques aposten pel barri, el que està ajudant a revitalitzar-lo", escriu Royo

Un propòsit pel 2025: treballar pel barri, viure el barri

"Les persianes tancades i els locals buits no són el final d’un camí; són un avís que ens recorda que cal continuar", escriu Royo
spot_img

L’hibisc

És una flor de curta durada, 24 hores, i necessita un rec freqüent i abundant, sobretot abans de la floració

El codony: propietats i usos

És una fruita agraciada amb un gran contingut de fibra i amb una notable riquesa de minerals, com ara el calci, magnesi i potassi, i també amb un contingut notable d’àcid màlic que contribueix a l’eliminació de l’àcid úric

La teoria de l’East Side Story

L’evolució cap als humans moderns va fer emergir un llinatge que caminava sobre dues cames, amb mans capaces de manipular amb més precisió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]