Afrontar la tardor amb energia: taronges, figues, castanyes, bolets…

"Quan mengem els aliments de la temporada, sabem que estan recollits en el seu punt òptim i que ens poden beneficiar de moltes maneres"

0
El bolet és un aliment de tardor

Cuina i Nutrició

Anna Vilarrasa

Comença l’octubre i entrem de ple a la tardor. Una estació que comporta alguns canvis: comencen a baixar les temperatures, el dia es fa més curt, tenim menys hores de llum i noves rutines amb l’inici de curs. Moltes persones es veuen afectades per aquests canvis amb símptomes com falta d’energia, son i inclús una mica d’astènia tardoral.

A més, el cos necessita preparar-se per poder encarar l’hivern amb el sistema immunitari ben fort per fer front a les malalties que arriben amb el fred. 

Per a això, tenim tots els aliments que la natura ens ofereix en aquest moment i que hem de saber aprofitar al màxim. Quan mengem els aliments de la temporada, sabem que estan recollits en el seu punt òptim i que ens poden beneficiar de moltes maneres. En termes de salut, obtenim més nutrients i més varietat en la dieta. I podem gaudir d’aliments més frescos i, en general, més econòmics. 

Si a més adquirim productes de proximitat, ajudem els agricultors locals i evitem que els aliments recorrin grans distàncies abans d’arribar a les nostres taules. 

Quins són els aliments propis de la tardor? 

  • Taronges, mandarines i aranges. Són abundants en vitamina C, perfectes per estimular les defenses i preparar-se de cara als refredats. Una peça al dia és una ració adequada per ajudar a obtenir la quantitat diària recomanada. Si a més acompanyen aliments rics en ferro, ajuden a absorbir-lo. 
  • El raïm, les figues, les magranes i els caquis. Són fruites de temporada molt curta, i si ens agraden és ara que les hem d’aprofitar. Aporten molta fibra i antioxidants. Són una mica més energètiques que les fruites de l’estiu, i juntament amb plàtans, peres i pomes són les millors opcions per introduir a les postres, als esmorzars i als berenars. 
  • Moniatos i castanyes. Moltes persones només les mengen durant la Castanyada. Però també són aliments excel·lents per gaudir-ne diàriament. Els moniatos poden substituir les patates en molts plats com els rostits, el puré i les cremes de verdures. Les castanyes comparteixen molts beneficis amb els fruits secs i es poden afegir en els guisats de carn o plats de llegums. I a més són un snack perfecte per recarregar energia. 
  • Bolets. També s’inclouen dins el grup dels vegetals, i per tant totes les bondats i propietats cardiovasculars, de prevenció del càncer o de l’obesitat. A més, contenen substàncies específiques beneficioses per al sistema immunitari. No cal pensar plats o receptes concretes, ja que saltats amb una mica d’all i julivert són una guarnició perfecta per a qualsevol mena de plat. 
  • A la tardor arriben moltes verdures noves. Gaudim del sabor dolç i suau de  la carabassa, que a més és ideal per cuidar la pell i la vista. El bròquil i tots els seus familiars són molt versàtils i saludables. I les endívies o el fonoll ens permeten augmentar la varietat a les amanides. 

Anna Vilarrasa és dietista especialitzada en alimentació saludable

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.