Publicitat

La mirada dels menjadors de patates de Vincent van Gogh

spot_img

Publicat el 19.5.2016 9:30

L’art d’observar 

Pau Farràs

Head_woman_1Ara farà aproximadament un any que vaig ser a l’entranyable Museu Van Gogh d’Àmsterdam. L’experiència de ser-hi, de passejar entre els originals de quadres que amb els anys han esdevingut icònics, de connectar amb la dimensió vital del pintor gràcies al bon treball del personal del museu, i de trobar-me en un espai acollidor i endreçat encara m’acompanya. Va ser un plaer veure de prop les col·leccions dels ametllers i dels iris, els paisatges de sega, l’habitació del pintor, els gira-sols, els nombrosos autoretrats i les pinzellades en mil tonalitats d’ocre d’alguna natura morta. La visita va representar una ocasió per descobrir obres que ignorava, com ara les de les primeres èpoques de l’artista. Entre aquestes em va cridar l’atenció l’obra “Els menjadors de patates”, sobretot per la mirada dels personatges representats, una gamma concentrada de mirades essencials i profundes en tan sols quatre rostres: d’espera, d’atenció, de reclam, d’incertesa, de temor, d’abatiment, d’indefinició, de supervivència, d’esperança, de sol·lidaritat, de companyonia, d’agraïment. Són mirades intenses, que no s’acaben de trobar, però que cada vegada que les miro sento que vibren. Vibren malgrat la foscor de la cambra en què tenen lloc i de l’austeritat de l’escena. És una qualitat que es fa especialment perceptible pel contrast amb els estudis previs dels rostres que en va fer l’autor i amb els retrats de la mateixa època que, al museu, estan exposats just al costat. Us proposo que observeu aquests menjadors de patates i un parell de retrats de la mateixa època.

Publicitat

La mirada del rostre aïllat és una mirada ensimismada, que

Publicitat
Fotografies cedides pel Van Gogh Museum, Amsterdam
Fotografies cedides pel Van Gogh Museum, Amsterdam

mirarà el pintor o no, però és una mirada que retorna a ella mateixa. És una mirada que em transporta als versos del poema Palabras para Julia de José Agustín Goytisolo: “Un hombre solo, una mujer/ así tomados, de uno en uno/ son como polvo, no son nada.” La mirada de diferents rostres en el conjunt d’una escena, siguin mirades que es troben o que no, adopten una altra dimensió, sembla que es vivifiquen, que prenguin relleu, que vibrin sigui en la tonalitat que sigui: menor o major; bé dolorosa, bé amarga, bé plàcida, bé tendra, be joiosa.

Pau Farràs Ribas és consultora de “Nodre, diàleg i desenvolupament organitzatiu”, www.nodre.com

Nota: Agraïm la generositat, l’amabilitat i l’autorització explícita del Museu Van Gogh per reproduir “Els menjadors de patates” (De aardappeleters, 1885) i dos rostres de dona (Kop van een vrouw, tots dos de 1885).

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Mediterràniament: el Quixot a Benidorm

"Si el Quixot visqués a la nostra època viatjaria sens dubte a Benidorm a la recerca de noves aventures. No se m’acudeixen moltes més ciutats al sud d’Europa on ell pogués demostrar tota la seva vàlua com a cavaller errant": l'escrit d'Aitor Romero

Societats precaritzades

"Hi ha una falsa equació que sosté que un pobre, d’entrada, és una bona persona, mentre que a un ric sempre se l’ha de veure com un presumpte delinqüent. I de tant sentir-ho, molts ciutadans que per anar fent la viu-viu aspiren a ser subvencionats acaben afegint-se al carro de les persones acrítiques amb el poder"

Canvis climàtics

"La recepta per intentar apaivagar les conseqüències dels canvis climàtics no necessàriament ha de passar pel decreixement de la nostra societat ni per la desindustrialització", l'opinió de Miquel Saumell

Apagada elèctrica a Catalunya, apagada comunicativa a les institucions

"Els missatges van ser tardans, dispersos i, sovint, mancats d'indicacions concretes": l'opinió de Marta Royo
spot_img

Torna la cursa inclusiva d’Aspasim: Correm Junts 2025

La jornada se celebrarà el 26 d'octubre i demostrarà, una vegada més, que l'esport pot ser una eina d'inclusió i solidaritat

Nou fre a la Buenos Aires: la justícia torna a frenar l’expropiació i protecció

Després de més de cinc anys de lluita veïnal per preservar l'edifici i obrir-lo a la gent, torna a ser vigent la llicència per construir un hotel de luxe

“Viure l’espai públic”, un recull sobre el pas de la dictadura a la democràcia a Sarrià

Un grup de persones vinculades a Sarrià, i algunes que van viure aquests fets, s’han reunit per recollir informació i documentació; El Jardí en publica el llibre

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí