Publicitat

Davant l’obra d’art

spot_img

Publicat el 29.12.2016 9:30

L’Art d’Observar

Pau Farràs Ribas

Estiu de l’any 2007. Berlín. A la Gemäldegalerie. Feia pocs mesos que s’havia mort el meu pare. Vaig entrar a la pinacoteca. Vaig informar-me del contingut de les sales i, com solc fer, vaig seleccionar les etapes i els estils als quals voldria dedicar més atenció; a la resta, només hi faria un cop d’ull. Vaig saltar-me les primeres sales i, quan vaig arribar a la primera que m’havia proposat, vaig aturar-me davant d’un quadre i vaig començar a mirar com feia altres vegades: el conjunt, la composició, la llum, el tractament pictòric, les parts, els detalls, què m’evocava… el rètol: l’autoria, la data, el títol, la tècnica emprada… Recordo, però, que alguna cosa es va rebel·lar dins meu i va dir “no, atura’t, deixa’t anar, passeja, deixa’t impactar i prou, deixa’t temptar, no llegeixis, no interpretis...” I em vaig posar a passejar atenta però sense rumb, sense llegir cap rètol, cap any, cap títol, cap indicació. I, tot d’una, hi va haver un quadre força menut de mida, que em va absorbir, em va xuclar; una força d’imant que se m’arrelava al diafragma, fort, m’hi arrossegava. Era un quadre de Rembrandt. Una pintura fosca de traç esqueixat. Un traç que em feia reviure l’esqueixada arravatadora de la mort, el dolor, el plor, l’abatiment, el trasbals. I vaig saber que el que Rembrandt plasmava al quadre era veritat, era viscut, i em semblava sentir, malgrat la distància en el temps, el seu alè adolorit, el seu sanglot desbordat que es compassava amb el meu. El quadre, on la gamma de colors, el traç de la pinzellada i el que aquesta diu és tot u, plasma un home mort, mal entravessat al llit, i el desconsol de les dues persones que l’acompanyen. No cal dir quines eren les escenes que s’entreteixien i se sobreposaven a les pintades per Rembrandt. La sintonia em va semblar total. Era possible malgrat tanta distància?

Publicitat

Aquest darrer estiu, 2016, gairebé deu anys més tard, vaig visitar l’exposició “diàlegs de la mirada” a la Fundació Suñol (Passeig de Gràcia, 98, de Barcelona). Encara em ressonen, després d’uns mesos, algunes idees del full de mà on es presentava el contingut de la mostra. “(…) mirar implica també entendre i sentir.” “Qualsevol obra d’art ens posa un mirall al davant”. En llegir-les, vaig recordar a l’instant l’experiència viscuda a Berlín anys enrere i com Rembrandt em va fer reconnectar amb la meva experiència vital més íntima. Si sovint davant l’obra d’art m’esforçava per entendre, aquell dia m’havia entregat a sentir i Rembrandt, tot i essent present, em va posar davant de mi mateixa. Però l’art, a més, ens rescata del nostre ensimismament, justament perquè també estem davant de la presència de l’altre. Al segon paràgraf del full de mà, hi diu: “(…) els artistes comuniquen experiències, pensaments i emocions en creacions que revelen la subjectivitat i propicien una mirada recíproca que esdevé un diàleg actiu a tres bandes: l’obra d’art que condensa la mirada de l’artista, l’espectador que s’hi interroga des de la seva individualitat, i la immensitat del món (…).” I més endavant, ja en lletra més menuda, se segueix desenvolupant aquesta idea: “(…) l’art introdueix disrupcions en l’ordre que veiem i serveix per imaginar i ampliar l’experiència del món.” Potser és per això, perquè en part és estranya a nosaltres, que sentim que l’obra d’art ens acompanya i ens reconforta? D’acord, és un mirall, però si no ens interrogués, si no ens apropés al món i a l’altre, ens produiria cap emoció? Per altra banda, si no fos mirall, tindria la capacitat d’interrogar-nos?

Publicitat

Quanta generositat la de l’artista! Potser també quanta soledat. Sabrà mai de la mirada de qui entra en diàleg amb la seva obra? Si mai aneu a la Gemäldegalerie, passegeu-hi i deixeu-vos anar, deixeu-vos seduir. Emocioneu-vos. Gaudiu. Sentiu.

Imatge destacada: Sala d’art medieval de la Gemäldegalerie, de Berlin. Fotografia de Grayffindor, Viquipèdia 

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Canvis climàtics

"La recepta per intentar apaivagar les conseqüències dels canvis climàtics no necessàriament ha de passar pel decreixement de la nostra societat ni per la desindustrialització", l'opinió de Miquel Saumell

Apagada elèctrica a Catalunya, apagada comunicativa a les institucions

"Els missatges van ser tardans, dispersos i, sovint, mancats d'indicacions concretes": l'opinió de Marta Royo

En quin percentatge ens afecta el Fengshui?

"El Fengshui ens afecta? Sí, i tant. Determina la nostra vida? No al 100 %, però sí en una tercera part": l'opinió de Glòria Vilalta

A Sarrià el temps també és or

"Als CAPs existeix un sistema telefònic pervers que permet tenir el client esperant ser atès molt més temps del que seria raonable": l'opinió de Miquel Saumell
spot_img

Escollir el camí

"Quan veig jovent mirant de decidir si estudiar o treballar, si aquesta professió o aquella altra, penso que li donem massa importància a una decisió que podem canviar en qualsevol moment": l'opinió de Glòria Vilalta

“La família Camaleot”, el relat d’Elsa Corominas

"Els Camaleot eren una família molt peculiar que dominava l’art d’imitar. El matrimoni va tenir sis fills i a cadascun li va ensenyar com aprofitar al màxim aquesta habilitat"

Èxit a Sant Gervasi per la Festa Major: el barri torna a bategar

Del 5 al 15 de juny, el veïnat ha gaudit d'un ampli ventall d'activitats i d'un pregó protagonitzat per Aina Da Silvia, d'Eufòria

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]