Publicitat

Els Bombers de Barcelona fan un simulacre d’incendi forestal a Collserola

L’escenari ha simulat un incendi generat una tarda del mes de juliol en el solar que hi ha al final del carrer Bellesguard

spot_img

Publicat el 3.6.2025 9:52

Societat

El Jardí

El Servei de Protecció Civil, Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament de Barcelona (SPCPEIS) ha organitzat aquest dilluns a la tarda un incendi forestal a Collserola on també han participat Bombers de la Generalitat, Direcció General de Protecció Civil de la Generalitat, Agents Rurals, Guàrdia Urbana, Mossos d’Esquadra, Policia Local de Sant Cugat, Sistema d’Emergències Mèdiques, el Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona, Consorci de Collserola i veïns i veïnes que formen part del personal d’autoprotecció dels barris del Cim del Tibidabo i Vallvidrera.

Publicitat

L’escenari ha simulat un incendi generat una tarda del mes de juliol en el solar que hi ha al final del carrer Bellesguard. Aquest és un tipus d’incendi amb patró topogràfic litoral, el més habitual al vessant sud de Collserola. El foc ha evolucionat pel vessant sud dins l’olla topogràfica natural fins carena, on hi ha diversos elements vulnerables com el Parc del Tibidabo, la Torre de Collserola, l’Escola Judicial, Observatori Fabra, Barri Cim del Tibidabo, escoles i residències. S’ha simulat vent reforçat de sud-oest que ha estat favorable perquè hi hagi propagació més enllà de la carena, cap a la zona de l’ermita de Sant Medir i, per tant, afectar el municipi de Sant Cugat del Vallès. En total l’incendi ha afectat un total de 145 hectàrees.

Publicitat

El tinent d’alcalde de Prevenció i Seguretat, Albert Batlle ha destacat que “l’objectiu de l’exercici és posar a prova la coordinació entre els grups actuants en un incendi forestal, així com els protocols a seguir,  els plans d’emergència municipals, aplicar mesures de protecció per a la població, les infraestructures crítiques i elements vulnerables, i sobretot, detectar àrees de millora per estar encara més preparats davant d’un incendi forestal de grans dimensions.” Batlle ha fet valdre que aquest és el primer simulacre que realitzen els Bombers de Barcelona i col·laboren també els Bombers de la Generalitat, ja que s’ha simulat un incendi que afecta fora del terme municipal de Barcelona.

El Servei de Protecció Civil, Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament de Barcelona ha intervingut amb deu vehicles i una trentena d’efectius entre personal de comandament  i d’intervenció. Prop de les 16 hores s’ha rebut avís a través del 112 d’un incendi prop d’un solar del carrer Bellesguard que estaria afectant la zona forestal de la muntanya de Collserola.

A l’hora de l’inici, el sòl i la vegetació dels vessants sud assoleixen algunes de les temperatures més altes del dia ja que el sol ha escalfat tota la vegetació, n’ha fet disminuir els valors d’humitat i, per tant, hi ha més predisposició a cremar, especialment la vegetació fina.

En arribar al lloc dels fets, l’equip de bombers ha estudiat el comportament de l’incendi i ha fet una primera anàlisi de la situació. També ha començat a ancorar bé la cua de l’incendi i a delimitar l’avanç del foc en espera de l’arribada de més efectius, que s’han activat en aquell moment. Els efectius han identificat, localitzat i contactat amb els elements vulnerables i les instruccions dictades des del cap d’intervenció que han determinat el grau d’afectació tant de les persones com dels béns immobles.

Confinament del veïnat

En aquest sentit, s’ha pres la decisió de confinar els veïns i veïnes tant a casa com a cases pròximes en cas que la pròpia no fos segura (evacuació horitzontal), i ha seguit de prop la seguretat en el confinament de la residència, en coordinació amb la Guàrdia Urbana. L’incendi també ha suposat el confinament dels visitants del Parc d’Atraccions del Tibidabo en els diferents edificis del parc aplicant el seu Pla d’Autoprotecció

Els Bombers de Barcelona han establert el Centre de Comandament avançat al carrer Isaak Newton, des d’on s’han coordinat tots els serveis actuants.

Els Bombers de la Generalitat hi han participat inicialment amb la Unitat de Comandament Mitjana (UCM) i 2 mitjans terrestres, dels parcs de l’Hospitalet de Llobregat i Rubí-Sant Cugat, quan l’incendi forestal cremava dins el terme municipal de Barcelona. En aquesta primera fase de l’incendi, la UCM s’ha incorporat al Centre de Comandament Avançat dels Bombers de Barcelona, fent tasques de Centre de Comandament dels Bombers de la Generalitat.

Posteriorment, quan l’incendi s’ha obert i ha carenat la serra de Collserola, s’han activat nous reforços, ja que, per la propagació del foc, les flames entraven al terme municipal de Sant Cugat del Vallès. En aquest punt s’han mobilitzat 6 dotacions terrestres més, un parell de vehicles de comandament, de les Regions Metropolitanes Nord i Sud, i 3 aeronaus.

Els efectius s’han desplegat a la carena de Collserola per fer tasques d’extinció acompanyades d’un seguiment constant de l’evolució del vent i de la generació de focus secundaris, que haurien posat en perill zones habitades a la banda del Vallès

Protecció Civil de la Generalitat, a banda de coordinar l’exercici de despatx del matí al departament d’Interior i Seguretat Pública, s’ha mobilitzat també a la tarda amb 3 efectius. Personal tècnic de l’Operativa Territorial de Protecció Civil s’ha mobilitzat al Centre de Comandament Avançat (CCA) per donar suport en les tasques del grup logístic (que lidera Protecció Civil de la Generalitat) i de coordinació amb la resta d’operatius i municipis.

El Sistema d’Emergències Mèdiques ha estat l’encarregat d’oferir assistència sanitària a les 2 persones afectades en el simulacre d’incendi per foc forestal de Collserola. Ha rebut l’alerta a través del 112, moment en què s’han activat diverses unitats. Quan la primera ambulància ha arribat al lloc, ha ampliat informació de la situació a la Central de Coordinació Sanitària CECOS per tal d’activar el protocol d’Incident de Múltiples Afectats, dimensionant d’aquesta manera els efectius per fer front a l’incident, ha estat llavors quan juntament amb el Grup d’Intervenció i el Grup d’Ordre s’ha definit l’abordatge de l’incident des de la cèl·lula d’avaluació i seguidament des del Centre de Comandament Avançat(CCA) in situ, s’ha avaluat la situació i desenvolupant dels objectius de l’estratègia per a la resolució de l’emergència

El SEM ha treballat conjuntament amb el Grup d’Intervenció per realitzar la transferència dels pacients des de la zona calenta fins a la zona de recepció dels equips sanitaris. Des de l’Àrea Sanitària Mòbil (ASM), s’ha procedit a l’estabilització i aplicació del tractament als pacients

Simultàniament, s’ha filiat a totes les persones utilitzant la nova plataforma informàtica de gestió d’afectats. Aquesta eina facilita la traçabilitat de tots els implicats des des del moment que entren en contacte amb el SEM fins que són derivats als centres sanitaris treballant amb una llista única a temps real entre els diferents punts de gestió de l’emergència. El Sistema d’Emergències Mèdiques ha intervingut amb 5 professionals i un total de 4 unitats, entre elles: 1 Unitat de Suport Vital Avançat (SVA), i 3 Comandaments

El Cos d’Agents Rurals ha participat en el simulacre amb tres patrulles (Barcelonès, Vallès Occidental i Baix Llobregat), un agent major d’incendis, i membres del Grup Especial Caní (GEK9) amb gossos especialitzats en detecció d’accelerants del foc.

Tant la Guàrdia Urbana com el Cos dels Mossos d’Esquadra han format part de l’equip d’ordre de l’exercici on també s’ha incorporat la Policia Local de Sant Cugat. L’exercici també comportava afectacions a la mobilitat en els punts d’afectació que han estat regulats per la Guàrdia Urbana. El cos policial també ha facilitat la mobilitat dels equips d’extinció i la logística als grups intervinents i ha avisat a la població resident i itinerant.

El Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona ha sigut l’encarregat d’atendre a les persones afectades. L’atenció psicosocial que facilita contempla contenció emocional, acompanyament social i, si cal, activació de recursos d’acollida, allotjament i alimentació urgent. També és el servei encarregat de l’atenció psicològica i emocional dels professionals intervinents, molt recomanable si ha estat una situació d’alt impacte.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Nova campanya de vigilància i prevenció d’incendis a la Serra de Collserola

El dispositiu de vigilància comprèn l’àrea metropolitana de Barcelona i està coordinat pel Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola

Mor un home de 81 anys en un incendi a Sarrià

Els fets han ocorregut al carrer Plantada, la Guàrdia Urbana i els Mossos estan investigant les causes

Investigadors recomanen recuperar antics conreus a Collserola per evitar incendis

L'estat d'alerta a Los Angeles posa sobre la taula la importància de la gestió del territori dels barris de muntanya

Neix DeCollserola: la marca d’aliments Km0 de la pagesia i artesans de la serra barcelonina

Tots els productes s'elaboren seguint els principis de l'economia social i solidària i d'entrada hi ha una desena de proveïdors
spot_img

L’Ajuntament no preveu una “actuació immediata” per resoldre la saturació turística que pateix el transport públic de Vallvidrera

Districte assegura ser conscient de la problemàtica, però descarta ampliar freqüències del bus 111 i del Funicular

La transició ecològica al Parc Natural de Collserola: així ha evolucionat

El Consorci publica la memòria d'activitats del programa Alimentem Collserola amb una retrospectiva del procés impulsat al llarg de vuit anys

Casa Orlandai torna a visibilitzar l’Orgull amb la festa de l’Esbiaixada

Fotogaleria de la jornada que va servir per reivindicar i visibilitzar la diversitat i la defensa dels drets i de les llibertats de les persones LGTBIQ+

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]