11.2 C
Sant Gervasi
| Dijous 22 d'abril de 2021 |

Els beneficis de les fruites i les verdures

Es coneixen els efectes positius de les dietes riques en vegetals, però les dades mostren que avui dia el consum és molt lluny del que es considera recomanable

Cuina i Nutrició

Anna Vilarrasa

Segur que en nombroses ocasions heu sentit el consell de menjar cinc peces de fruita i verdura al dia. Precisament al darrer número d’El Jardí parlàvem de canvis alimentaris per implementar durant el 2021, i aquest era, de ben segur, el primer. 

Per què es posa tant d’èmfasi en la presència de les fruites i verdures a la dieta? I què hi ha darrere del consell alimentari? En el següent article en coneixem alguns dels beneficis, avalats per estudis científics.

El valor dels vegetals en l’alimentació

L’any 2021, que acabem d’inaugurar, ha estat proclamat per l’Assemblea de les Nacions Unides com l’Any Internacional de les Fruites i les Verdures. Impulsat de forma conjunta amb altres organismes, l’objectiu és sensibilitzar sobre la seva importància en la nutrició humana i la salut.

També, però, cerca reduir el malbaratament i les pèrdues en els sistemes agraris de fruita i verdura, fomentar el consum i la producció sostenibles i promocionar la varietat en la dieta i els cultius. 

Es coneixen els efectes positius de les dietes riques en vegetals, però les dades mostren que avui dia el consum és molt lluny del que es considera recomanable. I és important conscienciar sobre aquest tema, ja que les dietes poc saludables es troben entre els deu principals factors de risc de patir una malaltia. 

Quins beneficis aporten les fruites i verdures a la salut? 

  • En el cas dels bebès i els infants són clau per un creixement i desenvolupament correctes i ajuden a prevenir problemes greus com el dèficit de nutrients, la obesitat o el sobrepès. 
  • La pràctica d’una dieta amb abundants vegetals (també llegums i fruits secs, a part de fruita i verdura) està associada amb un menor risc d’ictus i de malaltia coronària. En aquest cas, l’efecte protector augmenta amb la quantitat de vegetals ingerits. Els diferents colors (vermell, groc, morat, verd o taronja) ens indiquen la presència de compostos amb funcions diferents. Per això és interessant introduir una varietat de colors en l’alimentació diària. 
  • De la mateixa manera, hi ha la certesa d’un menor risc de patir determinats tipus de càncer: de pulmó, de colon, de mama, al coll uterí, d’esòfag, de cavitat oral, d’estómac, de bufeta, de pàncrees i d’ovari. 
  • La presència de fruites i verdures és bàsica en les dietes d’aprimament. A més, estan associades amb més estabilitat en el pes corporal. De retruc, aquest efecte positiu afecta el risc de patir diabetis tipus 2, atès que el sobrepès és un dels factors de risc. 
  • Millor salut intestinal: aquest efecte s’obté conjuntament amb la ingesta d’altres aliments amb un alt contingut de fibra. D’aquesta manera, millora l’estat de la flora intestinal i augmenta la presència de bacteris associats a un efecte antiinflamatori i afavoreix un metabolisme millor. També s’ha observat una menor incidència de problemes com diverticulosi, gasos, estrenyiment o diarrea.

Finalment, una dieta plena de fruites i verdures augmenta la varietat de colors, textures i gustos de l’alimentació i això també és una font de plaer. Sens dubte, un aspecte important per tenir en compte.

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.