Publicitat

Un antic convent de les Germanes Oblates, seu de l’Universitat Abat Oliba

Al carrer Bellesguard número 30 hi ha una gran construcció de caràcter neogòtic

spot_img

Publicat el 11.1.2022 5:30

Cultura

Jaume de Oleza

Al carrer Bellesguard número 30 hi ha una gran construcció de caràcter neogòtic que havia estat l’antic convent de la congregació de les Germanes Oblates del Santíssim Redemptor. La fundació San Pablo CEU va adquirir aquesta impressionant finca per instal·lar-hi el centre universitari Abat Oliba, adscrit a la Universitat de Barcelona. Les Germanes Oblates, congregació que va tenir els orígens en l’ajuda i l’auxili de les dones d’exclusió social i prostitutes, van adquirir la propietat l’any 1896.

Publicitat

Anys més tard, cap al 1919, es va ampliar l’edifici amb la construcció de l’església i d’un petit pavelló com a habitatge en el qual Francisca Balart, vídua del Baró, la benefactora i qui va finançar les obres, va residir fins a la seva defunció. Per aquest motiu, a aquest nou edifici se’l va anomenar “la casa de la benefactora”. El projecte el va redactar Bernadí Martorell. Posteriorment, sent propietària la universitat Abat Oliva, es va restaurar l’església, així com la casa de la benefactora, aquesta última amb escàs interès arquitectònic. La restauració va anar a càrrec de Miquel A. Armengou, que va convertir l’església en una aula magna de la universitat respectant l’antic claustre.

Publicitat

En el seu conjunt, l’edifici respon a una planta de tipologia simètrica, presidida al centre per un gran claustre que dona accés a l’antiga església. Es tracta d’un conjunt d’edificis de grans dimensions, construït d’obra vista i de clara influència modernista amb un accent neogòtic, molt present en alguns edificis eclesiàstics de l’època. Destaca l’extraordinari domini de la col·locació del totxo i les seves possibles combinacions. Tant és així que en el seu dia s’anomenava l’arquitecte Martorell com el “poeta del totxo”. 

A l’exterior, sobretot a la part corresponent a l’antiga església, es visualitza en les cobertes una complexitat formal admirable, que les dota d’una volumetria molt original gràcies als diferents contraforts que sustenten l’estructura. L’edifici denota unes clares influències de Gaudí, amb la incorporació de detalls clàssics i gòtics, i que no obstant això després de les reformes i ampliacions en el qual s’ha vist sotmès, conserva aquest esperit de grandiositat i de bona feina de ram de paleta, que encara avui podem admirar.

Jaume de Oleza és arquitecte a cwork.cat

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Torre Bernat i Creus: característiques i curiositats

Va ser projectada per Josep Masdéu Puigdemasa l’any 1906, per a l’empresa Bernat i Creus, els propietaris de la qual, Manuel Bernat Rovira i Joaquim Creus Grau, pintors i decoradors de professió, dirigien aquesta reconeguda firma ubicada al passeig de Gràcia

Vila Felisa: història i curiositats d’una torre unifamiliar de la Bonanova

Aquesta vila va ser construïda per l'arquitecte Jaume Gustà i Bondia l'any 1897 a instàncies de Felisa Vázquez, vídua de Flaquer. A la façana abunden diversos detalls neoclàssics que doten l'edifici d'un estil eclèctic

Característiques i curiositats del passatge Sant Felip

El conjunt d'habitatges, on la vegetació i la qualitat de l’arquitectura ens permeten gaudir d'un entorn agradable amb molts anys d'història, està protegit com a Patrimoni Arquitectònic Nivell C

La casa Ravella: una construcció senzilla a Galvany d’Antoni Falguera

L'edifici, construït l'any 1906, té una clara influència de la Casa Calvet d'Antoni Gaudí
spot_img

Finalitzen les obres d’urbanització de la part superior de la Via Augusta

Les actuacions han permès millorar la mobilitat del carrer, dotar al barri de més zona verda i implantar un nou mobiliari

Sobreviure a les agressions i a les pors: Casa Orlandai posa en comú patiments i històries de superació

En l'abordatge emocional de fets traumàtics és important trobar mecanismes per a compartir el dolor i les estratègies per fer col·lectives les vivències i exigir respostes a les institucions

L’adeu de l’Art Floral: la icònica floristeria del carrer Balmes s’acomiada

Amb més de 70 anys d’història, tanca un referent de la flor artificial a Barcelona

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí